PESTABOLA MERDEKA : DENGAN NEPAL BOLEHLAH ~ Ref Malaysiakini

Langkah penganjur PestaBola Merdeka hanya mengundang pasukan lemah disifatkan sebagai satu langah yang memalukan. Mungkin penganjur takut pasukan Malaysia dibelasah dengan teruk, maka tidak ada jalan lain selain mengundang pasukan 'kuat' seperti Nepal.

Terbukti langkah penganjur membuahkan hasil apabila Malaysia dengan bangganya menumpaskan Nepal 4-0 semalam.Hebatnya pasukan Malaysia.!!! Ada media yang menggunakan kalimah 'muqaddimah hebat' untuk menggambarkan kehebatan pasukan Malaysia. Setuju kah tuan-tuan dengan apa yang dibuat oleh media tersebut. Hebat sangatkah Malaysia sehingga berjaya membelasah Nepal sampai 4 gol tanpa balas. Apakah Nepal tergolong dalam 50 pasukan terbaik dunia atau 10 terbaik Asia.? Hingga gegak gempita Malaysia setelah menang malam tadi.

Saya harap tahun depan penganjur dapat mengundang pasukan yang lebih hebat seperti Korea Selatan, Jepun, Iran maupun Arab Saudi kalau pun tidak dapat mengundang pasukan dari barat. Moga-moga Pestabola Merdeka dapat digemilangkan semula seperti zaman Mokhtar Dahari, Cha Beun Keun, Kim Jae Han dan lain-lain.

Comments

Edyes said…
Saya tengok game Malaysia-Nepal dari mula sampai habis.

Permainan Malaysia agak baik tetapi penguasaan bola yang menarik ditunjukkan oleh Nepal. Malaysia agak terburu-buru mencari gol pembukaan sedangkan sepatutnya pemain menguasai permainan terlebih dahulu sebelum membuat serangan bertubi-tubi.

Gol kedua Malaysia yang dijaringkan oleh Safie Sali agak 'world class'. Rasa bangga sebab dapat tengok gol cantik macam tu secara live.

Sepatutnya Malaysia boleh memperolehi lebih banyak gol (3 sekurang-kurangnya) tetapi Nizaruddin Yusof menafikannya dengan permainan LOWCLASS dan PEMALAS!

Jika 20 minit terakhir perlawanan dijadikan sandaran, sudah tentu Malaysia akan tewas jika bertemu vietnam / mynmar di separuh akhir nanti.

Apapun, kita harus bagi sokongan padu kepada pasukan kebangsaan kita.