Percayakah Abdullah begitu mudah mengalah? ~ Ref Malaysiakini

Anda percayakah Abdullah telah melepaskan kuasa kepada Najib Razak? Saya tidak percaya, Abdullah tidak semudah itu akan melepaskan kuasa menjelang 9 Oktober depan. Walaupun laporan media cenderung membuat berita, analisis seolah-olah Abdullah sudah melepaskan kehilangan arah dan sedia melepaskan kuasa kepada Najib, saya tidak mempercayainya, tidakkah kita mengenali Abdullah sebagai seorang PM yang sering berubah pendiriannya? masih ingatkan kita Abdullah pernah berkata pembubaran Dewan Rakyat tidak akan berlaku sebagaimana diramalkan dan disemua media menyiarkan dimuka hadapan kenyataan Abdullah itu, tiba -tiba pada jam 12 .30 tengah hari Abdullah esoknya tanpa malu dia mengistiharkan pembubaran Dewan Rakyat dan pilihan raya umum ke 12 berlaku pada 8 March lalu?

Kini media sibuk melaporkan kononya peralihan kuasa Abdullah-Najib akan berlaku bila-bila masa sahaja sekarang, para penyokong Najib sudah mula menunjukkan taringnya dimana-mana, para penyokong Abdullah terduduk hiba meniti hari untuk diratah penyokong Najib yang mula naik tocang itu sedang Abdullah diam membatu.. sedih.

Saya tidak fikir Abdullah menerima segala perlakuan penyokong Najib itu, Abdullah diam bukan bererti beliau sudah kalah dan bersedia untuk meninggalkan Mahligainya itu, Abdullah diam buat seketika untuk mengenal pasti siapa pentokong Najib! Saya juga tidak fikir Abdullah mahu mewarisi negara kepada 'tokoh' seperti Najib yang dikenali dan diketahuinya mempunyai banyak masalah peribadi dan dipertikaikan itu.

Masakan Abdullah mahu mewarisi negara ini kepada tokoh seperti itu, Abdullah tahu dia lebih baik dari Najib dari semua segi? Abdullah lebih faham agama daripada Najib, Abdullah lebih bersih daripada Najib, Abdullah tiada skandal seperti yang Najib ada? Abdullah berjaya membimbing Isterinya Jean Abdullah sehingga meletakkan tudung diatas kepala berbanding Najib yang terus gagal meletakan tudung diatas kepala Rosmah!.

Jadi kenapa Abdullah harus pergi? Apa pun kesilapan Abdullah mungkin kerana terlalu memanjakan anak menantunya, Abdullah hanya ada dua anak, Kamaluddin dan Norie, justeru dia memanjakanya sehingga dilihat tidak bersih oleh musuh politiknya, tetapi bagaimana pula dengan Najib? Saya pasti akhirnya Abdullah akan bangkit mempertahankan haknya, kedudukan politiknya tidak boleh ditentukan bekas bosnya Mahathir, Mahathir pun bukan bersih,malah pekung Mahathir jauh lebih busuk daripada Abdullah memang layak Abdullah tidak memperdulikan bekas bosnya itu.

Rekod siapa lebih buruk antara Abdullah dan Mahathir? siapa lebih ramai menyumbat orang kedalam ISA? jawapanya Mahathir .... tetapi malang bagi Abdullah dia tidak membebaskan mangsa ISA yang ditangkap Mahathir... jikalah Abdullah membebaskan semua tahanan dan mengundang mereka semua ke Putrajaya dan meraikan mereka sudah tentu Mahathir akan merasa Abdullah telah menumbuk dadanya dengan suatu tumbukan padu .... kesilapan Abdullah juga ialah dia mengekalkan sebahagian besar daripada menteri Mahathir didalam kabinetnya.

Tetapi masa masih ada bagi Abdullah untuk memperbetulkan semuanya, Abdullah boleh membebaskan semua tahanan ISA mulai hari ini dan meraikan mereka berbuka dan berhari raya di Putrajaya..pasti imej Abdullah akan melonjak, Abdullah juga perlu menjalankan hubungan mesra dengan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat, Abdulah wajar membuat kunjungan hurmat kepada Menteri besar Selangor, Perak, Kedah Pulau Pinang dan Kelantan ... media arus perdana perlu menyiarkan kunjungan Abdullah itu secara langsung. Abdullah juga boleh mengadakan pertemuan empat mata dengan Anwar Ibrahim bagi membincangkan peralihan kuasa BN-Pakatan.

Jikalah Abdullah melaksanakan cadangan ini pastinya ia akan melukakan hari Najib dan Mahathir sekaligus.... dalam pertemuan itu Abdullah jangan lupa membawa menantunya Khairy Jamaluddin, biar Khairy kenal siapa dirinya berbanding Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan Khairi kena pakaikan tudung kepada isterinya Norie.... kan anggun! ...

Selamat Hari raya maaf zahir batin.

http://darigaunghati.blogspot.com

Comments