'PENGGILA' JAWATAN PASANG ANGAN-ANGAN BESAR ~ Ref Malaysiakini

Bakal-bakal Calon Timbalan Presiden sedang berkira-kira dan membuat congakan Bahagian mana yang akan mencalonkan mereka untuk bertanding jawatan yang diidamkan pada pemilihan Mac 2009 nanti.

Ada yang mungkin sedang membuat bajet berapa yang harus dibelanjakan untuk merealisasikan angan-angan tersebut. 100,200,300 ribu tidak cukup untuk mereka berbelanja untuk menang. Bajet kemungkinan mencecah jutaan ringgit, al maklumlah bertanding Timbalan Presiden, sedangkan bertanding Ketua Bahagian pun ada yang menghabiskan ratusan ribu.

Itulah resam Umno sekarang. Kalau tidak ada duit jangan harap hendak menang. Kalau tidak ada 'fulus' jangan harap hendak bertanding. Lebih malang lagi ada yang menggunakan darjah kebesaran dan pingat kerajaan negeri sebagai imbuhan jika mencalon atau mengundi calon-calon tertentu. Memang tidak maruah dan harga diri pemimpin jenis ini. Namun merekalah yang sedang diagung-agungkan oleh orang Umno sekarang.

Kali ini saya menjangkakan pertandingan akan lebih sengit, kotor dan jijik. Manakan tidak masing-masing sudah pasti bergolok-bergadai demi untuk mencapai hajat nafsu besar mereka. Malah semua jawatan tertinggi adalah terbuka kerana tiada penyandangnya.

Sekarang ini pun sudah 512 laporan rasuah politik diterima oleh jawatankuasa tatatertib Umno. Saya jangka selepas sudah tentu berguni-guni laporan salahlaku dan rasuah akan dibuat yang akhirnya saya yakin jawatankuasa ini pening kepala kerana hampir semua calon terlibat dengan politik wang atau rasuah politik ini. Jadi kemungkinan besar semua kes ditutup demi untuk menutup pekung Umno.

Jadi sudah sampai masanya Pak Lah menyerahkan tampuk pemerintahan ini bukan kepada Najib tetapi kepada Pakatan Rakyat (PR) demi masa depan negara dan rakyat. Tidak ada gunanya beliau menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Najib kerana Najib sebenarnya lebih teruk dari Pak Lah. Seperti kata Anwar, Najib akan membawa bencana yang lebih besar kepada negara dan rakyat andaikata beliau dilantik menjadi Perdana Menteri menggantikan Pak Lah.

Comments