PANDUAN UNTUK MEMILIH CALON PRESIDEN UMNO ~ Ref Malaysiakini

Walaupun saya bukanlah seorang ahli Umno tetapi saya berhak untuk memberikan cadangan dan tip kepada semua ahli-ahli Umno dalam usaha mereka memilih calon yang paling sesuai untuk menjadi Presiden Umno.

Kita semua tahu pemilihan hanya akan dibuat pada Mac 2009, namun begitu oleh kerana pencalonan akan dibuat semasa persidangan Umno Bahagian-bahagian yang bermula semalam jadi ada baiknya untuk saya memberikan tip-tip sekarang.

Terpulang kepada ahli-ahli Umno samada ingin menerima tip saya ini atau menolaknya mentah-mentah.

Tip-tip tersebut adalah seperti berikut :-

1) Pilihlah orang yang beragama atau sekurang-kurang paling beragama dan bersih (paling tidak kotor) dikalangan pemimpin yg ada.

2) Pilihlah orang yang paling kurang kontroversi (sebab semuanya boleh kata ada kontroversi). Orang yang ada kontroversi seperti terlibat dengan pembunuhan, komersil kapal selam dan sebagai minta dijauhkan (walaupun tidak ada bukti atau tidak dibuktikan). Tidak ada kontroversi terlibat dengan skandal perempuan dan lain-lain

3) Pilihlah orang yang berani menegur pimpinan dan bukan 'Yes Man'.

4) Pilihlah orang yang isterinya bertudung, tidak ada kontroversi dan paling solehah.

5) Pilihlah orang yang adik beradiknya tidak terlibat dengan perniagaan besar-besar kerana ditakuti nanti ada amalan kronisme dan sebagainya..

6) Pilihlah orang yang tidak banyak membuat janji ke sana ke mari, masuk kampung keluar kampung tetapi janji jarang ditepati

7) Pilihlah orang yang institusi kekeluargaannya tidak pernah terdengar bermasalah kerana kalau rumahtangga pun hancur bagaimana hendak mentadbir negara.

8) Pilihlah orang yang tidak takut bini kerana dibimbangi bukan dia yang jadi Perdana Menteri tetapi bininya yang mengawal semua.

9) Pilihlah orang yang isterinya tidak boros,tidak suka bermewah-mewah dan tidak suka bermegah-megah kerana ini boleh mempengaruhi corak pentadbiran suaminya.

10) Pilihlah orang yang boleh menjadi Imam sembahyang jemaah.

Banyak lagi tip yang boleh saya nukilkan di sini tetapi cukuplah 10 tip itu untuk panduan.

ANDAIKATA DI DALAM UMNO TIDAK ADA YANG SESUAI SAYA CADANGKAN AHLI-AHLI UMNO TIDAK MEMBUAT SEBARANG PENCALONAN DALAM MESYUARAT BAHAGIANNYA DAN UMNO BAHAGIAN MENGUSULKAN SUPAYA UMNO MEMBERIKAN PELUANG KEPADA PAKATAN RAKYAT MENGAMBILALIH PERALIHAN SECEPAT MUNGKIN KERANA DI DALAM PAKATAN RAKYAT RAMAI PEMIMPIN YANG MEMENUHI CIRI-CIRI DIATAS. PR ADA ANWAR IBRAHIM, TUAN GURU HJ HADI, TUAN GURU NIK AZIZ DAN LAIN-LAIN.

Comments