MUSLIMAT KESAL KLINIK PUNYAI KULAT ~ Ref Malaysiakini

Setiausaha Dewan Muslimat PAS Negeri, Hajah Kintan Man menggesa pihak berwajib menyiasat kewujudan kulat di syiling Klinik Ayer Keroh seperti dilaporkan oleh Sinar Harian baru-baru ini.

"Saya hairan bagaimana ia boleh ujud sedangkan sepatutnya bangunan seperti itu sepatutnya diselenggarakan dengan baik".

"Apakah pembinaan klinik itu tidak mengikut spesifikasi dari segi struktur bangunan, pengecatan, 'ventilation' dan sebagainya" Kintan.

Menurutnya bangunan yang dibina pada tahun 2003 itu sepatutnya masih baik jika pembinaannya dan alatan yang digunakan untuk pembinaan mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

Beliau juga turut bimbang dengan struktur bangunan tersebut kerana jika syiling dan bahagian atas klinik tidak dibina dan diselenggarakan dengan baik kemungkinan juga struktur bermasalah. Ini amat membahayakan pesakit-pesakit dan staff klinik tersebut.

Oleh itu beliau mencadangkan pihak berwajib memeriksa bangunan klinik itu keseluruhan bagi memberikan jaminan bahawa ianya selamat untuk digunakan.

Sehubungan dengan itu beliau menggesa pihak terbabit seperti Badan Pencegah Rasuah dan sebagainya menyiasat tentang proses pemberian tender, pembelian barangan, pembinaan dan kelulusan bangunan tersebut kerana bimbang berlaku penyelewengan dan unsur rasuah sehingga kejadian seperti berlaku.

Sesungguhnya kejadian ini amat memalukan kementerian kesihatan dan pihak terbabit yang membina klinik tersebut.

Comments