MUHYIDDIN - PRESIDEN, HISHAMUDDIN - TIMBALAN PRESIDEN? ~ Ref Malaysiakini

Esok akan berlaku dua lagi pengumuman penting? Ada para pemerhati politik menjangkakan Naib Presiden Umno, Muhyiddin Yassin akan mengumumkan untuk bertanding menentang Najib bagi jawatan Presiden, manakala Hishamuddin Hussein akan bertanding merebut jawatan Timbalan Presiden.

Perkara ini tidak mustahil kerana sesiapa juga bebas untuk bertanding apa juga jawatan yang mereka mahu.

Hishamuddin mungkin mahu mengulangi sejarah lama apabila bapanya dan bapa Najib sama-sama mengetuai kerajaan Malaysia suatu ketika dulu di mana bapa Najib, Tun Razak menjadi Perdana Menteri dan bapa Hishamuddin, Hussein Onn menjadi Timbalan Perdana Menteri. Besar kemungkinan gandingan bersaudara sebegini akan berulang kerana setakat ini Hishamuddin beluam memberikan sebarang komen selepas Pak Lah mengumumkan untuk tidak mempertahankan jawatannya.

Jadi gandingan Najib-Hisham akan mengulangi sejarah gandingan Razak-Hussein. Razak dan Hussein merupakan biras kerana isteri kedua-dua adalah adik beradik. Jadi Najib dan Hishamuddin adalah sepupu.

Ramai menjangkakan Muhyiddin akan menentang Najib dan Ku Li kali ini kerana inilah kesempatan terbaik untuknya menentang Najib kerana selepas ini kedudukan Najib sudah tentu semakin kuat dengan kuasanya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno.

Muhyiddin tidak boleh menunggu lama kerana masing-masing pun sudah berumur dan yang pasti Najib akan mengetepikan beliau nanti kerana tidak mahu Muhyiddin yang lantang itu menjadi duri dalam daging baginya. Kedudukan Najib mungkin tergugat jika membiarkan Muhyiddin terus berada di kedudukan selesa.

Malah kedudukan Muhyiddin sendiri tidak menentu jika bertanding jawatan Timbalan dan Naib Presiden kerana Najib dan orang-orangnya sudah tentu akan bekerja kuat untuk memastikan Muhyiddin kecundang kali ini. Oleh itu Muhyiddin benar-benar terdesak sekarang umpama ditelan mati emak diluah mati bapak.

Para pemerhati juga sedang mencongak siapakah agaknya gandingan Muhyiddin jika beliau memilih untuk bertanding jawatan Presidem. Ali Rustam? Bukan, Zahid Hamudi? Bukan; atau Nur Jazlan Mohamad? Muhyiddin mesti mencari pasangan yang kuat untuk menentang gandingan Najib yang ada desas-desus mengambarkan bahawa Zahid Hamidi adalah budak suruhan Najib kali ini. Ini bermakna Najib-Zahid akan bertemu Muhyiddin -??? dalam pertarungan kalah mati kali ini. Atau mungkin juga Najib memilih Hishamuddin sebagainya gandingannya membentuk pasukan sepupu Najib-Hisham.

Mungkin Muhyiddin bergandingan dengan Ali Rustam? Tak mungkin rasanya Atau Muhyiddin-Mat Taib juga tidak cucuk. Lebih baik 'lone ranger'.

Bagi kerusi Naib Presiden orang-orang Najib seperti kawan sepermainannya Rahim Thamby Chik sudah mula berkira-kira untuk menang. Yang lain saya kurang pasti budak suruhan Najib dalam 'list' para 'penggila' jawatan Naib Presiden.

Comments

Unknown said…
kakakka..sumer rebut2 baik wujudkan presiden di tiap2 cawangan