MUHYIDDIN CARI JALAN SELAMAT ~ Ref Malaysiakini

Naib Presiden Umno, Muhyiddin Yassin nampaknya jelas mengambil sikap bersabar dan mencari jalan selamat dalam meneruskan kerjaya politiknya. Kalau sebelum ini beliau diramalkan akan menentang Najib untuk jawatan Presiden Umno, pagi ini beliau mengumumkan hanya akan bertanding jawatan Timbalan Presiden, suatu keputusan yang memang diramalkan oleh pemerhati politik.

Muhyiddin sebaliknya mencadangkan kepada seluruh Bahagian-bahagian Umno supaya mencalonkan Najib untuk jawatan Presiden Umno. Dengan ini Muhyiddin akan bertanding untuk merebut jawatan Timbalan Presiden bersama-sama dengan Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam; Ketua Penerangan Umno, Mohamad Mohd Taib dan Ketua Umno Bahagian Pulai, Nur Jazlan Mohamad.

Sebelum itu Zahid Hamidi yang turut 'terliur' untuk bertanding menarik balik keinginan dan hanya akan bertanding untuk jawatan Naib Presiden sahaja.

Jelas sekali Muhyiddin ingin memastikan kedudukannya tidak terancam kerana jika beliau menentang Najib dan tewas maka sudah tentu karier politiknya akan tamat kerana di dalam Umno Presiden Pantang Dicabar, siapa cabar alamatnya tidak lama selepas itu masuk 'lubang kubur' politik.

Ketika mengumumkan hasratnya itu pagi ini, Muhyiddin yang juga naib presiden Umno berkata, beliau mahu membantu bakal presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, Najib memerlukan barisan kepimpinan yang teguh, bersatu serta sentiasa menyokong dan membantu beliau.

Saya mengjangkakan selepas Mohd Ali dan Mat Taib akan berfikir dua kali samada ingin menentang Muhyiddin atau sebaliknya bertanding kerusi Naib Presiden. Ini kerana reputasi dan imej Muhyiddin sebagai seorang lantang, berani, berterus terang dan berpandangan jauh sudah tentu menggerunkan Ali dan Mohd.

Namun begitu kita belum dapat memastikan adakah Najib bersedia untuk bergandingan dengan Muhyiddin kerana Najib sudah tentu mempunyai strategi dan pandangan sendiri tentang siapa yang dirasakan sesuai bersama beliau.

Siapa tahu Najib mahukan Hishamuddin sepupunya atau Mat Taib, mungkin juga Ali Rustam. Sudah menjadi amalan dalam Umno bahawa Presiden Umno akan memilih calon Timbalan Presiden yang dirasakan tidak melawan 'taukeh' atau tidak mungkin melawan 'taukeh'. Dalam isu ini Muhyiddin mungkin tidak sesuai untuk Najib kerana Muhyiddin sendiri jelas menunjukkan sikap berani dan lantang mengkritik Dollah sebelum ini. Atas dasar ini mungkin Najib akan memilih calon lain yangs sesuai untuk bergandingan dengan beliau.

Saya tidak terperanjat jika sehari dua ini Najib akan membuat pengumuman bahawa beliau tidak akan memihak kepada sesiapa untuk menjadi Timbalannya. Tetapi dalam senyap-senyap memasang strategi untuk membantu seseorang memenangi jawatan nombor 2 tersebut.

Walaupun sekarang ini rata-rata media dan ahli-ahli Umno seolah-olah menamakan gandingan Najib-Muhyiddin sebagai gandangan ideal dan mantap namun ianya mungkin berubah selepas ini.

Siapa tahu kepimpinan Razak-Hussein akan diperturunkan kepada gandingan anak-anak mereka iaitu Najib-Hishamuddin.

Semuanya boleh berlaku. Yang pasti masing-masing sedang mencari cara paling selamat untuk memastikan mereka menang jawatan yang dihajati. Kaedah untuk menang sudah difahami semua. Halal Haram mungkin dikesampingkan.

Selamat Berjuang kepada semua pemimpin Umno.

Comments