MESYUARAT UMNO TERUS KECOH, UMNO RETAK MENANTI BELAH ~ Ref Malaysiakini

Meyuarat Umno di seluruh negara terus kecoh dengan pelbagai insiden yang memalukan. Hari ini Polis Unit Tindakan Ringan Anti-Rusuhan terpaksa dikejarkan untuk mententeramkan keadaan di mesyuarat perwakilan Pergerakan Pemuda Umno bahagian Rantau Panjang pagi tadi.

Kekecohan itu berlaku apabila sekumpulan individu bertindak agresif dengan menjerit dan melaungkan rasa tidak puas hati bagi membantah jumlah perwakilan yang didakwa tidak sah.

Suasana kecoh itu tercetus pada 9.30 pagi apabila mesyuarat berkenaan bermula di Sekolah Kebangsaan Seri Kiambang di Rantau Panjang.

Suasana tegang itu berlaku apabila pengerusi tetap mesyuarat berkenaan Nordin Ibrahim mengumumkan seramai 461 perwakilan daripada 144 cawangan layak mengundi.

Sejurus selepas pengumuman itu, seorang wakil dari kumpulan membantah itu, yang juga merupakan Ketua Cawangan Umno Taman Seri, mendakwa jumlah perwakilan berkenaan tidak sah kerana kemungkinan wujudnya anggota hantu.

Beliau yang dikenali sebagai Suhaimi Che Hussin juga mendakwa jumlah berkenaan mungkin tidak betul memandangkan masih ada bantahan terhadap mesyuarat cawangan yang belum selesai seperti Cawangan Tepi Sungai.

Sebelum mesyuarat Pemuda Umno Bahagian Gelang Patah kecoh kerana ramai perwakilan tidak puashati dengan corak pengiraan undi yang dijalankan secara rahsia.

Ekoran dari masalah itu Sembilan orang ahli jawatankuasa Pemuda Umno Bahagian Gelang Patah mengancam untuk meletak jawatan jika mesyuarat perwakilan Pemuda bahagian terbabit yang diadakan minggu lalu tidak diadakan semula.

Jurucakap anggota jawatankuasa terbabit, Faisal Supada berkata, cara pengiraan undi bagi pertandingan dan pencalonan jawatan dalam mesyuarat terbabit dijalankan secara tidak telus dan melanggar peraturan parti.

Nampak jelas Umno samada Pusat, Bahagian, Pemuda dan Wanita dan Puteri semuanya bermasalah. Pergaduhan dan pergeseran akibat perebutan kuasa dan gila pangkat seolah-olah tidak dapat dibendung lagi.

Pendekata Umno sekarang berada di dalam suasana RETAK MENANTI BELAH.

Comments