MEREKA GUNA CERPEN DAN PUISI, AKU GUNA PANTUN ~ Ref Malaysiakini

Utusan Meloya nampaknya begitu berdendam dengan DAP. Setelah Utusan Meloya menyiarkan cerpen karangan Chamil Wariya bertajuk 'Politik baru YB J' yang menyindir Exco Kanan Kerajaan Negeri Selangor, Teresa Kok, Utusan Meloya hari ini menyiarkan pula puisi 'Ratu Anjing; Yang Melengking Itu'.

Puisi ini juga dikatakan ada kena mengena dengan pemimpin DAP. Kalau sebelum ini cerpen Chamil mendapat kritikan pedas dari orang lama DAP, Lim Kit Siang, puisi ini pula dihentam dengan hebat oleh Ahli Parlimen Segambut, Lip Lim Eng dalam Dewan Rakyat hari ini.

Sajak karya Dr Ibrahim Ghaffar itu asalnya dibacakan di majlis baca puisi Persatuan Penulis Nasional (Pena)-Dewan Sastera baru-baru ini.

Nampak jelas Utusan Meloya memang sakit hati dengan pemimpin DAP itu dan sengaja cari pasal setelah Teresa baru-baru ini lepas menyaman Utusan Meloya.

Memang dari dulu sastera dijadikan bahan untuk menyampaikan rasa hati samada rasa sayang, suka, cinta, benci, meluat dan sebagainya.

Saya sendiri suka menggunakan pantun (orang Melaka lah katakan) untuk menasihat dan mengkritik seseorang. Mungkin saya tidak hebat berpantun seperti orang lain tetapi sekadar sebagai ahli pantun novis yang baru nak mula belajar mengarang pantun.

Beberapa pantun telah saya postingkan mungkin sahabat-sahabat semua telah membacanya.

Buku pantun beli di kedai
Pantun ringkas dalam maknanya
Sajak cerpen saya tak pandai
Hanya pantun sumbangan saya

Comments