MENGAPA ORANG MELAYU TIDAK FAHAM & TIDAK INSAF? ~ Ref Malaysiakini

Saya harian dan pelik mengapa susah benar orang Melayu untuk faham dan insaf dalam menentukan halatuju politik di negara kita.

Sebut sahaja apa jenis kejahatan sudah tentu ianya pernah dilakukan oleh Umno dan pemimpin. Malangnya orang Melayu terutama di luar bandar tetap memberikan sokongan kepada Umno.

Di bawah ini saya nyatakan kejahatan Umno dan pemimpinnya :-

1) Menolak hukum Allah - hukum hudud, sistem ekonomi Islam dan sebagainya
2) Mengamalkan rasuah - lihat sahaja pemilihan Umno kali ini penuh dengan rasuah malah menurut Tengku Ahmad Rithaudeen ianya sudah berlarutan 20 tahun. Semasa kempen pilihanraya rakyat disogokkan dengan duit dan barangan. Sudah ramai pemimpin Umno ditangkap rasuah seperti Isa Samad, Zaid Ibrahim dan lain-lain.
3) Tidak demokratik - pemimpin gila kuasa, amalkan sistem kouta, cantas mencantas dan sebagainya
4) Mengumpul kekayaan sehingga ada yang mempunyai rumah puluhan juta ringgit hingga ada rumah mereka yang punya 16 bilik, bawa duit 'cash' keluar negeri, ratusan ribu. Dari mana mereka mendapat kekayaan itu yang kita persoalkan.
5) Sudah ramai pemimpin yang didapati terlibat dengan jenayah antaranya Datuk Mokhtar Hashim dan lain-lain.
6) Sudah ramai pemimpin yang rosak akhlaqnya antara Rahim Thamby Chik, Mat Taib dan lain-lain tetapi mereka tetap diangkat semula oleh ahli-ahli Umno untuk menjadi pemimpin.
7) Pemimpin-pemimpin Umno terlibat dengan pembunuhan Memali tetapi tidak seorang pun didakwa sehingga kini.

Cuba tuan-puan bandingkan dengan pemimpin PAS. Pernahkah perkara-perkara dilakukan oleh PAS dan pemimpin PAS. Yang peliknya mengapa kejahatan dan kebobrokan sebegini dilakukan Umno tetapi rakyat masih memberikan sokongan kepada Umno.

Saya harap selepas ini rakyat terutama orang Melayu supaya memikirkan dengan semasak-masaknya sokongan mereka kerana terbukti Umno dan pemimpinnya memang tidak boleh dipercayai.

Disebabkan kejahatan dan kebobrokan yang mereka lakukan inilah negara kita semakin hari semakin teruk dari segi ekonomi, sosial dan politik.

Fikirkanlah .....

Comments

azhar said…
salam,
sahabat..melayu mudah lupa, lagipun bila apapun mereka melihat pulus dan kebendaan dulu..mgkn sedikit masa lagi perubahan pemikiran akan berlaku jua..
wassallam
PAS sila buat ceramah banyak2 kat kg.
sediakan khimat internet di masjid, surau atau mana2 tempat yg jadi kunjungan org ramai supaya org tua2 kat kg dpt maklumat yg lain drpd utusan meluat dan berita hairan.kesian org kg dah sekian lama kena brain wash,kesedaran mereka amat perlu utk mempercepatkan kemusnahan BANGSAT NAJIS yg sememangnya haramjadah belaka.
makanfree said…
Orang melayu terutamanya yang hidup zaman UMNO dulu boleh dikatakan keras kepala sedikit. Orang seperti ini perlukan sedikit pendedahan terutamanya dari golongan muda masa kini untuk menyedarkan mereka.

Mak saya dulu hidup zaman UMNO dan sekarang mak saya tak lagi mempercayai apa2 yang BN/UMNO katakan, sebab saya sebagai golongan muda yang tahu erti sebenar politik sudah mengejutkan mak saya dari 'ubat tidur' UMNO.

Apa2 pun, terserahlah kepada tuan punya badan untuk menimbangkannya.
Unknown said…
memang UMNO selalu guna politik wang pun,PRU lepas sy mengundi buat kali pertama,sy belajar di Johor Bahru dan mengundi di Kota Bharu,kami semuau diberi RM250 di Johor Bahru dan dapat lagi RM250 di Kota Bharu,tapi masa mengundi tu kami secara berjemaah terpangkah calon PAS pada kertas undi he3
usahakan lagi dan lagi sehingga UMNO tiada lagi