MCA DAN UMNO SAMA SAHAJA, ANGKAT PEMIMPIN IKUT SUKA? ~ Ref Malaysiakini

Nampaknya Umno dan MCA sama sahaja. Kalau dalam Umno orang-orang seperti Mohamad Mohd Taib, Isa Samad, Rahim Thamby Chik dan lain terus mendapat tempat samada di peringkat Pusat, Negeri dan Bahagian dalam MCA orang seperti Chua Soi Lek juga mendapat kedudukan yang tinggi.

Nampaknya jelas bahawa parti-parti dalam BN ini sama sahaja. Bagi mereka akhlaq, rasuah, ketelusan dan lain-lain sifat terpuji tidak ada dalam 'kamus' bagi memilih pemimpin. Oleh sebab itulah orang-orang yang saya namakan di atas samada dari Umno atau MCA masih menang dan diangkat oleh ahli-ahli mereka untuk menjadi pemimpin.

Malang sungguh bagi kedua-dua parti tersebut yang gagal mentarbiah ahli-ahlinya supaya memilih pemimpin yang terbaik atau paling baik di kalangan yang tidak baik. Lebih malang lagi orang-orang yang macam inilah yang akan menjadi pemimpin Malaysia jika BN terus memerintah Malaysia selepas ini. Oleh itu jangan 'kasi chance' BN memenangi Pilihanraya akan datang.

Kalau beginilah cara mereka memilih pemimpin saya yakin selepas pemimpin mereka tidak takut untuk membuat kesalahan kerana buat salah pun masih di beri kepercayaan untuk menjadi pemimpin.

Inilah perangai BN yang tidak tahu menilai yang mana baik dan yang mana buruk. Tidak perlu saya mengulang apa cerita di sebalik nama-nama yang saya sebutkan di atas. Tuan-tuan lebih mengetahui dan mengenali mereka daripada saya.

Hari ini ahli-ahli MCA telah melantik Bekas Menteri Kesihatan, Chua Soi Lek menjadi Timbalan Presiden MCA. Beliau mengalahkan Bekas Setiausaha MCA, Ong Ka Chuan dengan kelebihan 114 undi. Soi Lek memperolehi 1,115 undi dan Ka Chuan hanya mendapat 1,001 undi.

Sementara itu Datuk Ong Tee Keat telah dipilih sebagai presiden MCA yang baru dengan menewaskan seorang lagi calon veteran, Datuk Chua Jui Meng.

Ong mendapat 1,429 undi manakala Chua mendapat 917 undi.

Bagi jawatan naib presiden, mereka yang terpilih ialah Datuk Kong Cho Ha, Datuk Liow Tiong Lai, Datuk Ng Yen Yen dan Tan Kok Hong.

Liow mendapat 1,725 undi, Cho Ha (1,798), Ng (1,659) dan Tan (1,329 undi)

Comments