MAT TAIB TAK MAHU KETINGGALAN, IKUT SAMA TERINGIN NAK JADI NO 2 ~ Ref Malaysiakini

Nafsu besar, angan-angan besar, itu memang sifat yang dijadikan oleh Allah pada manusia. Cuma lain orang lain caranya, lain orang lain gayanya. Yang pasti sesiapa yang dapat mengawal nafsu dan angan-angan supaya selaras dengan tuntutan Islam maka orang itulah paling beruntung.

Seperti yang pernah saya postingkan sebelum ini bahawa di dalam Umno wabak 'gila' dan tergila-gila kepada jawatan memang sudah lama berakar umbi di lubuk hati dan otak mereka. Cuma sebelum ini oleh kerana ujudnya sistem kouta dan arahan dari pucuk pimpinan supaya tiada pertandingan maka nafsu besar dan angan-angan tersebut terpaksa dipendamkan sehingga sampai masanya.

Jadi kini masanya sudah sampai di mana Presiden sudah menyatakan untuk mengundur diri dan tiada arahan supaya jawatan tertinggi tidak dipertandingkan maka berduyun-duyunlah individu yang 'gila' dan tergila-gila kepada jawatan menawarkan diri untuk bertanding jawatan tertinggi dalam Umno.

Sekarang ini sudah 2 orang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Presiden dan 4 orang untuk jawatan Timbalan Presiden.

Terbaru Ketua Penerangan Umno, Mohamad Mohd Taib turut sama tidak mahu ketinggalan cuba menggapai jawatan nombor 2 dalam Umno iaitu Timbalan Presiden. Congak punya congak akhirnya Mohamad Taib mungkin merasakan lebih baik bertanding mana tahu untung-untung boleh menang. Kalau tidak cuba langsung tidak ada peluang, mungkin itu yang difikirkan Mat Taib. Kalau kalah beliau masih mempunyai peluang untuk dilantik mengisi jawatan tertentu asalkan pandai kipas dan membodek.

Kita masih lagi menunggu keputusan seorang lagi pemimpin kanan Umno iaitu Muhyiddin Yassin samada ingin mencabar Najib untuk jawatan Presiden atau menyertai rakan-rakan lain 'berlumba' untuk jawatan Timbalan Presiden. Malah mungkin juga beliau mencari jalan paling selamat iaitu mempertahankan jawatan Naib Presiden yang disandangnya sekarang. Namun saya menjangkakan beliau sudah pasti akan memilih jawatan nombor 1 atau 2 kerana rakan-rakan lain yang lebih junior pun berangan-angan besar mustahil beliau tidak mempunyai nafsu sepertimana yang lain.

Comments

Anonymous said…
Singgah sebentar dan menjemput tuan ke blog saya

http://jamaludinmdisa.blogspot.com/