MANSUHKAN PILIHANRAYA KAMPUS, BIAR UNIVERSITI LANTIK SENDIRI MAHASISWA YANG 'YES MAN' ~ Ref Malaysiakini

Saya mencadangkan kementerina Pengajian Tinggi dan IPTA memansuhkan sahaja Pilihanraya Kampus. Ini kerana pilihanraya itu tidak memberikan sebarang makna lantaran demokrasi sudah lama berkubur di IPTA.

Apa guna pilihanraya diadakan jika pihak pentadbir sendiri mengenakan pelbagai peraturan dan tindakan yang tidak masuk akal untuk menghalang pihak mahasiswa yang tidak sealiran dengan universiti bertanding.

Wang ringgit dan tenaga yang digunakan untuk menjalankan pilihanraya tersebut lebih baik disumbangkan untuk kegunaan aktiviti dan program pelajar lain.

Saya cadangkan supaya Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar (HEP) menjadi Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa dan Pendaftar HEP menjadi Setiausahanya. Kan itu lebih elok dan lebih mudah.

Buat apa diadakan pilihanraya kalau pihak pentadbir mengenakan pelbagai sekatan untuk menghalang pelajar.

Buat apa diadakan pilihanraya kalau niat pentadbir dari awal lagi hendak menipu dan menganiaya pelajar yang bertanding

Buat apa diadakan pilihanraya jika :-

1) Pentadbir memang berat sebelah
2) Pentadbir memandang serong terhadap kumpulan yang tidak sealiran dengan mereka
3) Pentadbir memang berkempen dan berusahan untuk mengalahkan kumpulan Pro-mahasiswa
4) Pentadbir menggunakan segenap kelengkapan dan pegawai untuk menentang kumpulan pro-mahasiswa
5) Pentadbir kaki pembelit dan pembohong
6) Pentadbir tidak amanah
7) Pentadbir memang barua dan talibarut Umno/BN
8) Pentadbir pengecut
9) Pentadbir tanpa segan silu menyalahgunakan kuasa untuk memenangkan pro-aspirasi
10) Pentadbir tidak takut kepada Allah menipu, menyeleweng, samseng dan bongkak.

dan sebagainya.....

Saya amat bersimpati dengan adik-adik kita di IPT sekarang yang terpaksa berdepan dengan bukan lawan sebenar. Mereka terpaksa berhadapan dengan pegawai-pegawai Universiti yang tua ganyut tetapi tidak sedar diri dan bongkak, seolah-olah mereka boleh buat apa sahaja.

Saya teringat semasa saya juga terlibat secara langsung dengan Pilihanraya Kampus di sebuah kampus diutara semenanjung. Walau kempennya tidak sehebat di UM dan UKM namun sedikit sebanyak ianya memberikan pengalaman kepada saya untuk berdepan dengan manusia yang bongkak, sombong dan takabbur.

Saya mendoakan Allah memberikan kesedaran kepada pentadbir IPT yang akan mengendalikan pilihanraya kampus agar mereka benar-benar adil dan telus.

Jika mereka masih berdegil saya berdoa agar Allah memberikan hukuman yang setimpal dengan kedegilan mereka. Kuasa yang ada di tangan mereka hanyalah sementara dan kecil di sisi Allah. Suatu hari nanti mereka akan pencen dan di'pencen'kan oleh Allah masuk lubang kubur.

Selamat Berjuang menegakkan kebenaran wahai adik-adikku .....semoga mendapat kemenangan

Comments