ISA MENGGANAS LAGI : KERAJAAN BN BUTA, TULI DAN PEKAK ~ Ref Malaysiakini

Di sebalik kecaman dari dalam dan luar negeri, Kerajaan BN terus bermaharajalela menggunakan ISA untuk menahan rakyatnya sendiri.

Jelas sekali kerajaan BN buta, tuli dan pekak tidak mahu melihat dan mendengar kritikan dan nasihat dari rakyat, suruhanjaya hak asasi manusia (Suhakam), NGO dan badan-badan antarbangsa apabila terus menggunakan akta keselamatan dalam negeri (ISA) menangkap rakyat sendiri tanpa diberikan peluang membela diri di mahkamah. Nasihat alim ulama yang menyatakan ISA bertentangan dengan Islam juga diketepikan begitu sahaja oleh kerajaan BN.

Bukan sahaja parti-parti komponen Pakatan Rakyat menentang penggunaan ISA ini, malah rakan-rakan Umno di dalam BN juga turut sama mengecam ISA, antaranya MCA dan Gerakan.

Tidak syak lagi pemimpin BN sekarang sememangnya takut kepada bayang-bayang sendiri sehingga hilang pertimbangan dan kewarasan akibat tamak kepada kuasa. ISA dilihat menjadi senjata amouh mereka untuk mempertahankan diri.

Akta zalim ini mengganas lagi, apabila seorang aktivis hak asasi bersama Suara Rakyat Malaysia (Suaram) ditahan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) malam tadi.

Cheng Lee Whee, seorang sukarelawan wanita di sekretariat Suaram Johor Bahru ditahan menurut Seksyen 28 pada 10.45 malam tadi di balai polis Seri Alam.

Menurut penyelaras Suaram Johor, Nyam Kee Han, aktivis badan hak asasi itu kemudian dibawa ke balai polis Pasir Gudang tidak lama selepas itu.

Cheng dipercayai disiasat berhubung aduannya berkaitan perobohan rumah di Kampung Baru Plentong Tengah, Johor Bahru semalam.

Pada mulanya, Cheng hadir di Seri Alam untuk memberikan keterangan berhubung laporan polisnya di balai polis Permas Jaya semalam mengenai penangkapan terhadap 27 penduduk dan pemimpin PAS di Plentong Jaya.

Nyam berkatamemberitahu Malaysiakini, beliau bersama Cheng hadir kira-kira jam 8.30 malam selepas dihubungi seorang inspektor untuk mengambil keterangan wanita berkenaan.

Kira-kira dua jam kemudian, tambah Nyam, beliau dimaklumkan bahawa Cheng ditahan polis malam ini bawah akta kontroversi tersebut.

Comments