KAU PERGI JUA, NAMUN KEMELUT DALAM UMNO BERTAMBAH PARAH~ Ref Malaysiakini

Akhirnya Pak Lah pergi jua tapi masih mempunyai 6 bulan untuk memperkukuhkan kedudukan empayar menantu Khairy dan anaknya Kamaluddin.

Pak Lah membuat pengumumannya di PWTC selepas mesyuarat majlis BN sebentar tadi.

Beliau juga akan melepaskan jawatan perdana menteri dan menyerahkan kuasa kepada timbalannya pada Mac apabila Najib Razak dijangka dipilih sebagai presiden baru parti itu. Namun belum 'confirm' Najib boleh memenangi jawatan Presiden Umno jika ada pertandingan.

Keputusan perdana menteri itu yang diumumkan dalam taklimat Dewan Tertinggi BN petang ini sudah dijangka sejak keputusan terbaru mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi (MT) bulan lepas.

Abdullah pada awalnya dijadual meninggalkan jawatan nombor teratas Umno, dan perdana menteri, pada pertengahan 2010.

Mesyuarat BN itu yang bermula selepas jam 3.30 petang masih lagi berlangsung ketika ini.

Pengumuman Pak Lah ini memberi ruang yang seluas-luasnya kepada para 'penggila' jawatan di dalam Umno untuk mengumumkan jawatan yang bakal mereka tandingi. Adalah dijangkakan Muhyiddin akan mengumumkan jawatan yang ditandinginya dalam masa terdekat samada ingin menentang Najib bagi jawatan Presiden atau merebut jawatan Timbalan Presiden dengan menentang beberapa 'penggila' jawatan itu yang lain seperti Ali Rustam, Zahid Hamidi dan mungkin juga Mat Taib, Rahim Thamby Chik, Rais Yatim dan lain-lain.

Dengan pengumuman Pak Lah ini saya menjangkakan lebih ramai 'penggila' jawatan akan mengumumkan untuk bertanding jawatan Naib Presiden dan Ahli Majlis Tertinggi. Malah mungkin juga Khir Toyo akan menukar haluan bertanding jawatan Naib Presiden yang lebih kanan dari Ketua Pemuda.

Apapun keputusan Pak Lah ini sebenarnya langsung tidak meredakan kemelut di dalam Umno malah ianya lebih parah kerana lebih ramai yang bertanding jawatan tertinggi dan sudah tentu amalan politik wang dan salahguna kuasa akan berlaku berleluasa.

Comments