JAMUAN RAYA DAN RUMAH TERBUKA JADI MEDAN BERKEMPEN UMNO ~ Ref Malaysiakini

Hari Raya tahun ini merupakan perayaan yang paling sibuk bagi pimpinan dan ahli-ahli Umno yang sememangnya tamakkan kuasa dan pangkat. Sudah tentu perayaan kali ini akan digunakan sebagai medan untuk berkempen bagi pimpinan dan ahli-ahli Umno yang menawarkan diri untuk bertanding pada pemilihan Bahagian-Bahagian Umno yang akan bermula 9 hari dari hari ini.

Bagi calon-calon yang akan bertanding untuk jawatan Ketua, Timbalan Ketua dan Naib Ketua Bahagian serta AJK sudah hari raya tahun ini merupakan sambutan yang paling sibuk yang pernah mereka sambut. Sudah tentu puluhan atau mungkin ratusan jamuan hari raya dan rumah terbuka akan ditaja oleh mereka. Begitu juga dengan sesiapa yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Presiden hinggalah di peringkat Ahli Majlis Tertinggi di peringkat pusat. Sudah tentu mereka akan berkempen habis-habisan untuk mendapatkan pencalonan.

Sudah tentu ada yang menghabiskan ratusan ribu malah diberitakan ada yang menghabiskan jutaan ringgit untuk berkempen pada masa-masa lalu. Banyak betul duit mereka ini. Mana mereka dapat duit sebanyak itu? Cara Halal atau Haram?

Selain dari rumah terbuka dan jamuan Hari Raya ini puak-puak yang tidak bermaruah ini menggunakan pelbagai cara untuk berkempen. Ada yang menaja lawatan keluar Negara, melancong, umrah, menawarkan gelaran Datok dan sebagainya.

Pendekata Halal dan Haram tolak tepi. Yang penting aku menang jawatan yang aku mahukan dan selepas menang sudah tentu habuan lebih besar akan aku ‘sapu’. Hancur agama dan bangsa kalau kita biarkan mereka ini terus memimpin Negara yang sudah sedia akan hancur.

Ramadhan yang baru berlalu sedikitpun tidak menginsafkan puak-puak yang gila pangkat dan kuasa ini. Moga kita semua dijauhkan dari wabak ‘hubudduniya’ ini.

Comments