HISHAMUDDIN JUGA TAKUT DEBAT ~ Ref Malaysiakini

Tidak guna menjadi seorang Ketua Pergerakan Pemuda jika takut untuk berdebat secara terbuka atau takut untuk membenarkan pemuda berdebat secara terbuka.

Namun inilah senario yang terpaksa dihadapi oleh Umno pada hari ini apabila Ketua Sayap Kanan parti itu yang sepatutnya berani akhirnya bersuara menyatakan tidak setuju dengan debat tersebut.

Apa sudah jadi dengan Umno. Ada pemuda, pemudanya 'mandom' lembap dan lesu. Diajak berdebatpun tidak berani. Inilah akibatnya apabila pimpinan pemuda yang ada dilahirkan mewarisi kepimpinan kerana faktor darah dan keluarga bukannya kerana karisma, bakat dan pengalaman.

Saya merujuk kepada kenyataan Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Hishamuddin Hussein dalam Utusan Meloya hari ini yang tidak bersetuju dengan rancangan pihak tertentu untuk menganjur debat terbuka di kalangan calon-calon kepimpinan Umno yang akan bertanding pada Mac 2009.

Dalam kenyataanya, Hishamuddin bimbang debat yang tidak terkawal di antara calon Ketua Pemuda UMNO akan menjejaskan maruah dan imej pergerakan itu yang dibinanya sejak 10 tahun lalu.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan calon-calon terbabit supaya tidak meneruskan hasrat tersebut sehinggalah diberi ‘lampu’ hijau oleh kepimpinan tertinggi Pemuda UMNO.

Katanya, ia bagi mengelakkan calon yang berdebat gagal mengawal emosi sehingga mengemukakan hujah yang tidak berpijak di bumi nyata atau bercanggah dengan perancangan parti.

Tambahnya lagi, mereka kena meyakinkan beliau kerana beliau adalah Ketua Pemuda sehingga Mac ini dan ia (debat) tidak akan berlaku sehingga kepimpinan tertinggi Pemuda mengiakannya, jika hendak dijalankan terus tanpa merujuk atau dibawa berbincang, tuan punya badan kena pikul tanggungjawab sekiranya berlaku sesuatu perkara yang tidak diingini.

Menurutnya beliau tidak mahu menjejaskan maruah dan imej Pemuda yang telah dibina olehnya selama 10 tahun untuk diserahkan kepada barisan kepimpinan baru.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Program Bumi Hijau Peringkat Kebangsaan yang disempurnakan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Jeanne Abdullah di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Sungai Long di Kajang semalam.

Saya hairan mengapa Hishamuddin begitu takut dengan debat ini sehingga katanya mungkin debat ini akan menjejaskan maruah dan imej pergerakan pemuda. Apa yang hendak ditakutkan jika pergerakan itu bergerak di landasan yang betul dan benar. Malah debat ini sudah tentu memberikan impak dan promosi yang kepada pemuda kerana sudah tentu ramai pemuda-pemudi akan menontonnya.

Saya mula terfikir apa agaknya yang ingin disembunyikan oleh Hishamuddin dan UMno sehingga sessi percambahan fikiran dan idea sebegini tidak dibenarkan. Inilah sebenarnya budaya yang cuba dibawa oleh Umno kepada rakyat negara ini sehingga ruang untuk bertukar-tukar idea dan pendapat ditutup oleh kerajaan. Jika adapun hanya panelis yang datang dari Umno dan pengampunya sahaja yang dijemput terutama jika penganjur adalah RTM dan TV3 suku.

Apakah Hishamuddin takut kerana berlakunya perebutan yang dahsyat dikalangan calon-calon sehingga ujudnya rasuah dan politik wang yang hebat semasa pemilihan ini. Selain itu terdapat juga ugutan, pergaduhan dan sebagainya berlaku yang semuanya itu mungkin menyebabkan Hishamuddin takut untuk membenarkan debat itu dilangsungkan secara terbuka.

Terbukti Pemuda PAS jauh lebih matang dan terkehadapan dalam isu ini. Malah pemilihan dalam kepimpinan Pemuda PAS sendiri berlaku dengan licin dan penuh berakhlaq. Malah sejak 2, 3 penggal lepas Jawatan Ketua dan Timbalan Ketua tidak dipertandingkan kerana tiada pencabar untuk kerusi tersebut.

Comments