HARI RAYA DISAMBUT SEDERHANA TETAPI MERIAH ~ Ref Malaysiakini

Tahun ini merupakan tahun malang bagi rakyat Malaysia apabila tidak habis-habis didera oleh kerajaan BN yang tidak peka dan sensitif dengan kesengsaraan rakyat. Rakyat dibebankan dengan kenaikan harga minyak dan barangan keperluan harian.

Walaupun begitu rakyat terpaksa juga mengharungi keganasan dan kezaliman BN ini dalam merayakan Aidil Fitri tahun ini. Jelas majoriti rakyat amat berhati-hati dalam berbelanja.

Saya sendiri seperti biasa bersikap bersederhana dalam menyambut Aidil Fitri tahun ini. Tahun ini saya tidak membeli baju raya atas tanda protes kepada kezaliman kerajaan BN yang menindas rakyat. Biarlah orang lain bergaya dengan baju raya terutama pemimpin kerajaan BN kesana kemari dengan baju raya dan menggunakan kenderaan yang dibiayai oleh duit rakyat, membuat rumah terbuka dengan elaun yang dibiayai rakyat dan sebagainya.

Saya tetap tidak membeli baju raya biarkan diminta berkali-kali oleh isteri dan anak-anak. Tak apa biar abang dan abah pakai baju buruk tahun ini jawabku kepada keluargaku yang bertanya tak beli baju raya.

Tahun ini seperti biasa saya berhari raya di kampung halaman. Pada malam 1 Syawal (Selasa Malam Rabu), saya sempat ke Pekan berdekatan kampung halaman isteri. Memang ramai yang datang setiap kali malam raya. Kebanyakan ingin mencari kuih raya lelong. Juga mereka yang membuat persiapan menyambut hari raya 'last minute', malam itu digunakan oleh mereka untuk membeli baju raya dan kuih raya.

Terdetik di dalam hatiku bilakah kesengsaraan rakyat yang didera oleh kerajaan BN ini akan berakhir. Rakyat semua sedang menanti kelahiran kerajaan baru menggantikan kerajaan zalim ini.

Comments