GERAKAN AYUH TINGGALKAN PERAHU YANG BOCOR ~ Ref Malaysiakini

Saya menyarankan Gerakan supaya keluar dari BN serta merta tanpa berfikir panjang kerana perahu BN sudah lama bocor. Tidak ada gunanya berbahas dan berdebat pada Persidangan Agung Parti itu kerana ianya membuang masa sahaja.

Apa lagi yang hendak ditunggu kerana rakyat sudah jelas menolak BN pada Pilihanraya Umum ke 12 dan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.

Gerakan sendiri kalah teruk pada pilihanraya umum ke 12 lalu di mana Pulau Pinang yang menjadi 'markaz' mereka pun terlepas dan Gerakan hanya menang 2 kerusi (batu nesan) Parlimen.

Malah majoriti ahli Gerakan juga mahukan parti itu keluar dari BN. Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Pemangku Presiden Gerakan Koh Tsu Kon. Jadi sudah sewajarnya Gerakan meninggalkan BN tanpa perlu berbahas atau berbincang dengan panjang lebar.

Saya bimbang jika Gerakan tidak mengambil tindakan yang cepat dan tepat akhirnya Gerakan akan menjadi pembangkang tidak berapa lama lagi.

Sejak akhir-akhir ini Gerakan sendiri jelas sering mempunyai pandangan yang berbeza dengan Umno dan BN dalam isu-isu seperti ISA, isu perkauman dan lain-lain. Jadi sudah sampai masanya Gerakan keluar dari BN tanpa menoleh kebelakang.

Hari ini media melaporkan bahawa Tiada usul dikemukakan untuk membincangkan kemungkinan Gerakan meninggalkan Barisan Nasional dalam persidangan perwakilan tahunannya minggu depan.

Setiausaha Agungnya Datuk Seri Chia Kwang Chye berkata, tiada negeri mencadangkan usul itu dalam pertemuan parti itu pada 10-12 Oktober.

Ahad lalu, pemangku Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berkata, sentimen 60 peratus ahli mahukan ia meninggalkan BN.

Pemuda Gerakan Kedah mencadangkan satu mesyuarat agung khas (EGM) diadakan bagi membincangkan kehendak majoriti ahli parti itu.

Bagaimanapun Koh hari ini dilaporkan berkata isu tersebut akan dibincangkan secara dalaman.

Chia juga berkata, walaupun tanpa usul keluar BN, isu itu mungkin akan turut dibahaskan oleh beberapa perwakilan.

Comments