CELUPAR : DOMPOK WAJAR DIKENAKAN TINDAKAN? ~ Ref Malaysiakini

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Bernard Dompok yang juga Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) baru-baru mengeluarkan kenyataan yang kontroversi yang menyinggung perasaan umat Islam. Beliau mengeluarkan kenyataan tersebut ketika menyampaikan ucapan dasar Presiden sempena perhimpunan agung kali ke-12 pertubuhan itu.

Antara kenyataan yang dikeluarkan oleh Dompok :-

1) Cuba untuk memaksa pemimpin Umno untuk sekali lagi tunduk kepada desakan agar mana-mana individu Islam Yang ingin keluar daripada agamanya, hendaklah tidak dihalang oleh mana-mana pihak atau badan-badan penguatkuasaan.

2) Banyak mempersoalkan tentang kebebasan beragama yang terkandung dalam perlembagaan Negara ini sudah tidak terjamin.

3) Dompok dipetik berkata adalah juga menjadi hak rakyat Malaysia untuk kembali kepada agama sebelumnya jika ia hendak berbuat demikian dan tidak ada undang-undang atau sesiapa yang boleh berdiri antara seseorang itu dengan Tuhannya.

4) Dompok turut mempertikai mengenai bidang kuasa Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah terutama bagi mereka yang memeluk Islam apabila berkahwin dengan pasangan muslim.

5) Apabila berlaku perceraian pada perkahwinan tersebut, pasangan yang bertukar agama itu dan kemudian ingin kembali ke agama asalnya sudah tidak lagi boleh berbuat demikian.

Saya mengharapkan pihak berwajib khususnya Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal Islam, Zahid Hamidi supaya meneliti ucapan beliau ini dan jika benar ucapan tersebut menyinggung umat Islam dan mecabar Islam itu sendiri maka Dompok mesti diambil tindakan.

Jangan biarkan rakan sejawat YB (Zahid) ini mengeluarkan kenyataan-kenyataan celupar seperti ini pada masa hadapan.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) juga diharapkan dapat memainkan peranannya dalam hal ini dan boleh memberikan nasihat kepada Zahid tentang langkah-langkah yang perlu diambil bagai mengelakkan perkara seperti ini berulang kembali.

Kepada Bernard Dompok saya menggesa beliau supaya meminta maaf kepada seluruh umat Islam di Malaysia dan di dunia ini kerana ucapan beliau ini mengguriskan hati kami semua.

Kita di Malaysia mempunyai undang-undang dan peraturan. Kita juga mesti pandai dan faham dalam meneruskan kehidupan di dalam sebuah negara yang berbilang kaum, agama dan budaya. Kita mahu hidup aman damai dan sentosa.

Jangan ulangi lagi perkara-perkara seperti ini....

Cuma saya ingin bertanya kepada Kerajaan BN, mengapa Dompok tidak dikenakan tindakan sedangkan orang lain siang-siang lagi sudah menerima hukuman jika mengungkit masalah agama dan sensitiviti kaum .......

Comments

Unknown said…
he is saying the true feeling about the non malay like me. Try to look at the comment from our angle. We should look at indonesia whereby the citizens are really practicing the freedom to choose the religion.
malayamuda said…
cabar agama Islam dan sensitivity orang Melayu..........ini saje ke alasan yang kite mampu bagi......

tak de fakta2 yang lebih kukuh ke ?

hanya org melayu yang mempunyai perasaan dan sensitiviti ke ?

org lain tak de perasaan ke ?

Orang Melayu takut bayang2 sendiri ke ? Cis Bangsa ku !