BANDUAN LEBIH MULIA DARI MANGSA BANJIR ~ Ref Malaysiakini

Kerajaan negeri Pahang memang tidak tahu matematik dan tidak tahu yang baik dan mana yang tidak baik. Kebodohan kerajaan BN negeri Pahang pimpinan ' ketua samseng', Adnan Yaakub atau Tok Nan memang memalukan kita semua. Cadangan kerajaan negeri untuk memberikan bantuan makan minum kepada mangsa banjir dengan bajet RM8 sehari memang tidak masuk akal. Harga minuman Tok Nan untuk secawan pun jauh lebih mahal dari itu dihotel-hotel dan resort.

Harga makan minum Orang Kena Tahan (OKT) di lokap pun berjumlah RM12 sehari. Adakah OKT lebih mulia dari mangsa banjir.

Malah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang lebih arif dan sedar akan keperluan rakyat yang ditimpa musibah berbanding pemimpin BN Pahang. Inilah bukti bahawa kerajaan BN memang tidak prihatin dan tidak mengambil berat kebajikan rakyat. Baginda menitahkan kerajaan negeri supaya mengkaji semula jumlah itu.

Baginda menitahkan demikian semalam ketika berangkat mencemar duli mendengar taklimat persediaan banjir di Kuantan.

Sahabat saya blogger angkasanuri (http://angkasanuri.blogspot.com) dalam postingnya juga membangkit isu ini yang menurutnya golongan OKT yang terlibat dengan pelbagai tuduhan, jenayah dan kesalahan mendapat layanan lebih istimewa berbanding mangsa banjir yang mengalami musibah serta kerosakan dan kemusnahan harta benda akibat banjir.

Dalam hal ini, katanya kerajaan wajar mengkaji semula peruntukan yang disediakan untuk mangsa banjir. Mereka yang menjadi mangsa banjir bukan minta disediakan makanan yang enak dan lazat tetapi sekurang-kurangnya mereka disediakan makanan yang berkhasiat dan sesuai.

Beliau yang mempunyai pengalaman sebagai mangsa banjir besar di Melaka pada 26 Disember 2006 lalu menyatakan bahawa menu yang disediakan di pusat pemindahan banjir memang ala kadar sahaja serta makanan yang disediakan adalah agak terhad.

Beliau mencadangkan kepada kerajaan supaya lebih serius dalam menjaga kebajikan dan menyediakan kemudahan dan peruntukan yang mencukupi untuk mangsa banjir daripada membazirkan wang kepada projek kroni dan pembangunan yang tidak dapat dinikmati oleh semua rakyat. Apa yang lebih membimbangkan terutama di Melaka akhir-akhir ini banjir boleh berlaku tanpa mengira musim.

Saya sangat kesal dengan sikap kerajaan negeri-negeri dibawah BN yang langsung tidak prihatin dengan masalah rakyat bukan sahaja dalam isu banjir tetapi dalam banyak hal yang lain.

Rakyat Melaka sudah pasti mengharapkan kerajaan BN Negeri Melaka tidak seteruk dan sezalim kerajaan negeri Pahang yang ternyata begitu kedekut untuk berbelanja duit rakyat yang diamanahkan kepada mereka untuk kebajikan rakyat tetapi pada masa yang sama membazirkannya untuk projek dan program-program yang tidak bermanfaat.

Comments