BAPAK DEMOKRASI ATAU BAPAK MENGARUT ~ Ref Malaysiakini

Selepas terkenal dengan slogan, Ku cari Al Ghazali Ku Cari As Shafei, Islam Hadhari, Basmi Rasuah dan jenayah, Pak Lah di hujung kariernya sering menggunakan slogan baru iaitu MENGARUT. Sikit-sikit mengarut, semuanya mengarut.

Bila pemimpin PAS, DAP , PKR kata mereka mampu tawan beberapa negeri, Pak Lah kata MENGARUT. Akhirnya dakwaan yang dikatakan mengarut ini jadi kenyataan.

Bila pemimpin PAS, DAP , PKR kata mereka mampun nafikan majoriti 2/3 Pak Lah kata MENGARUT. Akhirnya dakwaan yang dikatakan mengarut ini jadi kenyataan.

Bila Anwar kata PR akan berjaya menubuhkan kerajaan baru menggantikan BN, dah dua tiga kali Pak Lah kata mengarut. MENGARUT,MENGARUT, MENGARUT DAN MENGARUT itulah wirid hariannya.

Jangan nanti bila pencen orang panggil Bapak MENGARUT sudah le. Jadi mana satu yang betul ni. Adakah jolokan Bapak Demokrasi atau Bapak Mengarut yang lebih sesuai?.

Kasihan Pak Lah di penghujung kariernya beliau bercakap seolah-olah tidak rasional dan 'standard'nya sama dengan Tok Sidang kampung. Mungkin beliau menyesal dengan tindakan beliau mengundurkan diri sedangkan baru menjamah kuasa sebagai Perdana Menteri selama 5 tahun, belum puas lagi.

Bagi Pak Lah semua yang PR buat MENGARUT dan tidak benar serta tidak masuk akal. Kita bimbang jika perangai pemimpin teratas macam ini menjadi tauladan kepada anak buah di bawah. Sepatutnya sebagi Perdana Menteri beliau memberikan pandangan balas dan feedback yang lebih baik dan professional berserta dengan fakta dan 'point' untuk menolak apa juga kenyataan dan teguran pihak Pakatan Rakyat (PR).

Saya mengharapkan selepas ini pengganti beliau (mungkin Najib) lebih bersifat terbuka dan lapang dada kerana kemungkinan besar kalaupun Najib sempat menjadi PM mungkin ianya tidak lama. BN akan dihukum oleh rakyat pada PRU ke 13 kalau pun tidak ditumbangkan lebih awal dengan peralihan kuasa secara aman dan mengikut undang-undang dalam jangka masa terdekat.

Comments