ANWAR TETAP YAKIN PR AKAN BENTUK KERAJAAN~ Ref Malaysiakini

Di tengah-tengah kemelut pertelagahan dalam Umno yang berebut jawatan sekarang, Pakatan Rakyat terus komited untuk menubuhkan kerajaan baru walaupun diperlekehkan oleh ramai orang.

Bagi saya usaha ke arah itu nampaknya semakin dipergiatkan lagi setelah PAS secara terang-terang menyatakan komitmennya untuk membantu merealisasikan kehendak dan aspirasi rakyat. Kalau sebelum ini ada pihak yang mempertikaikan sikap sesetengah pemimpin PAS yang seolah-olah tidak berminat untuk bersama-sama menjayakannya kini semuanya jelas apabila PAS mempertegaskan bahawa pimpinan tertinggi parti akan mewakili PAS dalam setiap mesyuarat PR.

Begitu juga DAP kita lihat 'stand' mereka sentiasa jelas iaitu komited kepada apa juga hasrat PR untuk membentuk kerajaan baru.

Seperti yang dinyatakan oleh Anwar sebelum ini, bahawa PR tidak kisah siapa yang akan mengepalai Umno kerana isu bukannya siapa yang jadi Perdana Menteri, isunya ialah BN sudah parah, korup tidak lagi diterima rakyat.

Semalam Anwar sekali lagi menegaskan bahawa akan PR mengambil alih kuasa kerajaan Barisan Nasional (BN).

Katanya, walaupun tarikh 16 Sept tidak dicapai, Pakatan Rakyat tetap akan meneruskan usaha untuk menubuhkan kerajaan pusat.

Semasa berceramah di Padang Perdana Kota Baharu malam tadi Anwar berkata kelewatan penubuhan kerajaan baru adalah sebagai ujian kesabaran dan istiqamah anggota PR. Ianya tidak semestinya tidak menjadi kenyataan walaupun tarikh 16 September sudah berlali.

Menurutnya hasrat menubuhkan kerajaan PR bukannya olok-olok.

Comments