ANUGERAH DATUK KEPADA SHAH RUKH KHAN PELABURAN SANGAT MENGUNTUNGKAN? ~ Ref Malaysiakini

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam hari ini (dipetik dari The Star Online versi Bahasa Malaysia) berkata penganugerahan DMSM kepada Shah Rukh Khan adalah pelaburan yang mendatangkan banyak keuntungan balik kepada Melaka dari segi promosi secara percuma tanpa melibatkan wang.

Saya masih kurang pasti apakah kenyataan daripada Mohd Ali itu ada kebenarannya atau hanya gimik untuk meng'halal'kan tindakan kerajaan Melaka menggadaikan gelaran Datuk kepada Shah Rukh Khan.

Oleh itu saya mengharapkan agar YAB Ketua Menteri dapat memberikan justifikasi yang lebih tepat berdasarkan fakta dan kajian yang terperinci. Kita mahu rakyat diperbodohkan dengan kenyataan yang tidak berasas tidak berpaksikan kajian yang tepat, sistematik dan professional.

Memang Mohd Ali boleh membuat pernyataan sedemikian tetapi dari mana beliau mendapat data dan angka yang sahih tentang keuntungan dari penganugerahan tersebut. Adakah hanya membuat congakan dan ramalan tanpa kajian atau survey yang jitu dan telus.

Beliau berkata Shah Rukh Khan pernah datang ke Melaka membuat penggambaran filemnya bertajuk "One Two Ka Four" di A Famosa Resort, Alor Gajah beberapa tahun lepas.

Maka kita mengharapkan Ali dapat memberikan angka terperinci tentang bilangan pelancong yang datang ke Melaka selepas kedatangan Shah Rukh Khan itu, terutama pelancong India.

Kita juga ingin bukti nyata mereka datang adalah kerana menonton filem Shah Rukh Khan dan selepas melihat keindahan Melaka di dalam filem itu, mereka tertarik untuk datang bukannya kerana sebab yang lain.

Comments