ALI RUSTAM PUCAT GIGI? ~ Ref Malaysiakini

Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali Rustam pucat gigi kerana sehingga beliau masih lagi ketinggalan dari segi pencalonan untuk jawatan Timbalan Presiden berbanding pendahulu Muhyiddin Yassin.

Sehingga semalam beliau baru memperolehi 3 pencalonan sahaja. Memang dijangkakan beliau akan mendapat keenam-enam pencalonan dari Umno bahagian-bahagian di negeri Melaka namun bukan senang untuk beliau mendapat pencalonan dari Umno Bahagian-bahagian darinegeri lain.

Mungkin Ali Rustam mula berasa kesal dengan keputusannya bertanding Timbalan. Tetapi kita juga kena ingat bahawa bilangan pencalonan tidak menggambarkan bahawa seseorang akan menang.

Alangkah baiknya jika aku bertanding Naib Presiden sahaja, itu agaknya apa yang terdetik di dalam fikirannya sekarang.

Terdapat banyak faktor mengapa Ali jauh tercorot berbanding Muhyiddin dari segi peluang untuk menang jawatan Timbalan Presiden antaranya :-

1) Ali bukan seorang ahli parlimen
2) Ali tidak sehebat Muhyiddin dalam berpidato
3) Pengalaman Muhyiddin jauh lebih hebat dari Ali
4) Penguasaan Bahasa Inggeris Muhyiddin lebih hebat dari Ali
5) Pengalanan Muhyiddin di peringkat pusat jauh lebih hebat dari Ali

Pada pemilihan tahun 2000 Abdul Ghani Othman pernah mendapat pencalonan kedua tertinggi untuk jawatan Naib Presiden tetapi beliau tewas dalam pemilihan sebenar. Mungkin ini menjadi penawar kepada Ali untuk terus mencabar Muhyiddin.

Comments