ALI RUSTAM DIRAMAL TURUN SETAKUK ~ Ref Malaysiakini

Saya meramalkan Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali Rustam akan menuruti jejak langkah Zahid Hamidi menukar fikiran untuk bertanding jawatan Naib Presiden setelah tersilap menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden sebelum ini.

Jika beliau mahu menempah kecundang beliau boleh menurut kemahuan nafsu besarnya bertanding jawatan Timbalan Presiden. Namun saya menjangkakan beliau akan tewas teruk ditangan Muhyiddin jika beliau meneruskan niatnya itu. Ini kerana sudah nampak angin perubahan di dalam Umno sendiri yang mahukan pembaharuan tidak mahu menyokong seorang pemimpin 'Yes Man' seperti Ali Rustam.

Semua orang kenal siapa Ali Rustam sebenarnya. Adakah kita pernah mendengar kenyataan beliau menyanggah atau mempertikaikan apa juga kemahuan pimpinan tertinggi Umno sebelum ini? jawabnya tidak pernah. Ahli Umno dilihat mahukan pemimpin yang mampu berkata benar dan berani menasihat Presiden parti supaya kesilapan Dollah dan Najib tidak diulangi.

Sifat Najib sebagai Timbalan Presiden 'Yes Man' menyebabkan Umno kecundang teruk pada PRU 12 baru-baru ini. Najib jelas tidak pernah menyanggah atau tidak berani menyanggah Pak Lah yang akhirnya Umno menerima 'habuan' tewas teruk pada PRU ke 12 tersebut.

Maka amat tidak sesuai jika Ali Rustam dipilih untuk jawatan Timbalan Presiden malah sebagai Naib Presiden pun tidak sesuai juga.

Pada saya jawatan tertinggi yang boleh dipegang oleh Ali ialah Pengerusi Perhubungan Umno Melaka sahaja sebab orang Melaka memang suka membodek dan dibodek. Jadi pemimpin sebegini tidak sesuai dan tidak layak untuk memimpin di peringkat pusat yang memerlukan pemimpin yang berani dan berkarisma.

Jadi pemimpin yang 'Yes Man' tidak ada tempat sepatutnya di dalam Umno terutama di peringkat Pusat.

Mungkin itulah sebabnya nama Ali Rustam tidak dicalonkan untuk jawatan Timbalan dan Naib Presiden oleh Umno Bahagian Kimanis, Sabah yang bersidang hari ini.

Najib-Muhyiddin di calonkan untuk jawatan nombor 1 dan 2. Manakala Rais, Syed Hamid dan Hishamuddin dicalonkan untuk jawatan Naib Presiden.

Jadi mencadangkan Ali supaya tidak bertanding untuk jawatan Timbalan dan Naib Presiden, kalaupun mahu bertanding cukuplah di peringkat Majlis Tertinggi, saya bimbang Ketua Menteri saya ini dimalukan oleh perwakilan Umno yang kemungkinan besar tidak akan mengundi beliau.

Comments

saya pun rasa begitu. Sila rujuk :
http://al-brangi.blogspot.com/2008/10/m-e-l-k-sebut-betul-betul.html