AHLI PARLIMEN YANG SOKONG ISA DIMANSUHKAN BAKAL MENERIMA TINDAKAN ~ Ref Malaysiakini

Seorang ahli parlimen BN dilaporkan menyokong usul yang dibawa oleh YB Teresa Kok (DAP-Seputeh) yang mahukan Akta Keselamatan dalam Negeri dibahas dan dimansuhkan bakal menerima tindakan dari BN.

Saya tidak mendapat maklumat siapa ahli parlimen BN tersebut.

Sudah menjadi lumrah kepada mana-mana ahli parlimen BN, mereka tidak dibenarkan sama sekali menyokong sebarang usul yang dibawa oleh Pakatan Rakyat dan pembangkang. Ini pernah berlaku sebelum ini di mana beberapa orang ahli parlimen BN yang menyokong atau cenderung menyokong usul pembangkang akan menerima tindakan dari BN.

Salah seorang anggota BN yang pernah digantung ialah Bekas Ahli Parlimen MIC Teluk Kemang YB Sothinathan yang digantung selama 2 bulan kerana mengkritik kerajaan. Saya kurang pasti samada Sothinatan merupakan Setiausaha Parlimen atau Timbalan Menteri ketika itu.

Media melaporkan hari ini bahawa seramai 77 ahli Parlimen menyokong supaya usul yang berkaitan dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diberi keutamaan untuk dibahaskan di Dewan Rakyat.

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang berkata usul tersebut perlu diberi keutamaan dan melalui segala urusan rasmi kerana isu yang berkaitan dengannya dilihat begitu penting untuk dibahaskan.

Menurutnya pembangkang mendapat sokongan, ini adalah peringkat pertama untuk pembangkang mendapatkan tandatangan.

Lim berkata semua ahli Palimen tersebut termasuk seorang daripada Barisan Nasional (BN), dua (Bebas) dan 74 (Pakatan Rakyat) menyokon usul tersebut.

Semua ahli parlimen PAS, DAP dan PKR yang hadir menyokong usul tersebut. Beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat tidak hadir kerana ada urusan resmi dan sakit.

Usul yang dibawa oleh YB Teresa itu berada pada kedudukan ke-43 senarai aturan urusan mesyuarat dan usul-usul.

Comments