AHLI AKADEMIK JUGA AKUI UMNO PARTI RASUAH ~ Ref Malaysiakini

Rasuah politik dan politik wang dalam pemilihan Umno bukan sahaja diakui oleh pemimpin Umno seperti Rais Yatim dan lain lain malah ianya juga dipersetujui oleh ahli akademik.

Pendek kata rasuah politik sudah sampai ke tahap meruncing. Jika BPR benar-benar telus dan diberikan kuasa seluas-luasnya untuk menyiasat dan mendakwa perasuah-perasuah ini saya majoriti pemimpin-pemimpin yang menawarkan diri untuk bertanding akan didakwa di mahkamah.

Malah gejala jijik ini akan bertambah parah selepas ini iaitu selepas calon-calon disahkan mencapai cukup pencalonan untuk membolehkan mereka bertanding.

Semua calon-calon yang bakal bertanding ini akan pertamanya mengenalpasti senarai perwakilan Umno bahagian ke persidangan Agung Mac 2009 nanti. Kedua setelah nama-nama mereka dikenalpasti maka proses mendekati mereka untuk ditawarkan habuan supaya mengundi calon akan dimulakan. Antara habuan yang popular untuk merasuah perwakilan ialah wang, pakej lawatan, projek/kontrak perniagaan, gelaran dan pangkat dan lain-lain lagi yang kadang-kadang tidak masuk akal.

Proses merasuah ini akan berlanjutan sehingga ke saat akhir sebelum pengundian dijalankan. Bayangkan betapa jijiknya Umno dan pemimpin Umno yang tidak lagi menghiraukan HALAL dan HARAM di sisi ISlam dan undang-undang negara.

Semua ini sudah dibuktikan pada pemilihan-pemilihan lalu, sehingga ramai juga yang dikenakan tindakan tatatertib yang tidak munasabah dan amat ringan. Tiada pendakwaan di mahkamah di buat. Akhirnya pelaku rasuah seperti Isa Samad dan lain-lain tersenyum lebar dan terus dicalonkan oleh ahli Umno untuk jawatan Naib Presiden Umno kali ini.

Sebab itulah ahli akademik, Prof Mustaffa Ismail dari Universiti Utara Malaysia (UUM) mengakui bahawa politik wang akan menjadi semakin berleluasa selepas tempoh mesyuarat bahagian Umno berakhir pada 9 november depan.

Katanya, ketika itulah calon-calon yang mendapat pencalonan, akan berusaha untuk mendapatkan sokongan menjelang perhimpunan agung Umno.

Comments