TARIK BALIK DAKWAAN KEPADA 3 AKHBAR ~ Ref Malaysiakini

Akhbar-akhbar bukan pembodek dan akhbar alternatif seringkali diugut dengan pelbagai akta bagi menakutkan mereka. Tidak cukup dengan penerbitan terhad mereka juga diugut dengan surat tunjuk sebab dan pergantungan permit.

Inilah kebebasan akhbar ala Malaysia, negara yang dikatakan mengamalkan kebebasan akhbar (masuk bakul angkat sendiri).

Hal ini tidak pernah dilalui oleh akhbar-akhbar pembodek seperti Utusan Meloya, Berita Hairan dan lain-lain. Asalkan kuat bodek semuanya selamat.

Hari ini Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah menghantar surat tunjuk sebab kepada tiga akhbar iaitu akhbar berbahasa Inggeris, The Sun; akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily dan akhbar rasmi PKR, Suara Keadilan atas alasan

Akhbar-akhbar dituduh dengan tuduhan tertentu di mana the Sun didakwa "memanipulasi dan memainkan banyak isu-isu sensitif".

Manakala Sin Chew pula diberi surat tunjuk sebab kerana melaporkan kontroversi kenyataan berbaur perkauman membabitkan pemimpin Umno, Datuk Ahmad Ismail.

Suara Keadilan pula menerima surat tunjuk sebab berhubung laporannya yang memetik sumber-sumber yang mendakwa Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan lumpuh selepas menjalani pembedahan jantung.

Saya mengharapkan Menteri Dalam Negeri bersikap lebih rasional dan menarik balik semua surat tunjuk sebab itu jika benar-benar ingin mengamalkan kebebasan akhbar.

Saya hairan mengapa akhbar Sin Chew diambil tindakan kerana melaporkan kenyataan Ahmad Ismail yang disifatkan berbaur perkauman tetapi pada masa yang sama Ahmad Ismail tidak pula dikenakan tindakan undang-undang, cuma dikenakan hukuman parti sahaja. Inilah sikap double standard kerajaan Malaysia yang sentiasa melindungi kroni dan geng mereka.

Comments