SYED HAMID VS T MURUGIAH ~ Ref Malaysiakini

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar menyifatkan tindakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, T. Murugiah yang seolah-olah menjadi jurucakap pembangkang dan mencampuri urusan kementerian lain adalah tidak betul.

Isu ini tercetus selepas Murugiah berjanji akan menyiasat dakwaan Bekas Tahanan ISA Seminggu, YB Teresa Kok yang mendakwa diberikan makan seperti makanan anjing di lokap Polis ketika ditahan selama seminggu di bawah akta zalim ISA. Teresa mendakwa hanya diberikan dua biji telur rebus, timun dan kuah sebagai hidangan istimewa ketika dizalimi di bawah ISA tersebut.

Inilah perangai pemimpin Umno/BN yang langsung tidak boleh ditegur samada oleh pemimpin Pakatan Rakyat atau kawan sebantalnya sendiri.

Syed Hamid melenting kerana kenyataan Murugiah pada Isnin lepas yang mengarahkan pegawai Biro Pengaduan Awam (BPA) mendapatkan maklumat terperinci mengenai menu dan peruntukan makanan bagi seseorang tahanan dalam lokap dalam sehari.

Malah Murugiah telahpun mengadakan pertemuan dengan anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Ahli Parlimen Seputeh itu bagi mendapat maklumat tentang dakwaan Teresa tersebut.

Malang sungguh dengan negara kita kerana Menteri langsung tidak boleh diberi nasihat atau kritik. Sepatutnya sebagai seorang menteri, Syed Hamid mesti berbesar hati menerima teguran sebegini kerana ianya memberikan peluang kepada pihak terbabit mengambil tindakan pembaikan jika terbukti dakwaan tersebut benar. Tetapi bukan sahaja perkaran itu tidak disiasat (sehingga kini) malah orang yang ingin menyiasat di maki hamun dengan angkuh dan bongkak.

Comments

malayamuda said…
Syed Hamid jeles dia tak de rambut selebat Murugiah

kalau Syed Hamid tak suke terima terima teguran Murugiah, Syed Hamid patut letak jawatan