SAPP KELUAR BN RABU INI? ~ Ref Malaysiakini

Parti Maju Sabah (SAPP)akan keluar dari BN Rabu ini?. Adakah ini keputusan yang bakal dibuat oleh parti tersebut setelah sekian lama tidak berpuashati dengan BN. Ianya akan diputuskan pada mesyuarat tertinggi parti tesebut Rabu ini.

Kenyataan ini dibuat oleh Presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee dipetik dari Mstar hari ini.

Sesungguhnya rakyat memang sedang menunggu-nunggu keputusan SAPP kerana ramai menjangkakan SAPP akan menjadi parti pertama merintis jalan keluar dari BN dan menyertai Pakatan Rakyat sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim sejak sekian lama.

Jika benar SAPP akan keluar BN dan menyertai PR ini bermakna PR akan mendapat 2 kerusi tambahan di Parlimen itu pun jika kedua-dua ahli parlimen SAPP bertindak mengikut partinya masuk PR.

Namun ramai pemerhati politik menjangkakan yang SAPP akan keluar dari BN sejak 3 bulan lalu ekoran tindakan SAPP yang mengeluarkan kenyataan sudah tidak yakin dengan kepimpinan Pengerusi BN, Pak Lah Badawi.

Pada 6 Ogos lalu, Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) memutuskan bahawa ia akan mengkaji dan memperhalusi perkara-perkara yang dibangkitkan oleh Sapp dalam surat tunjuk sebabnya sebelum membuat keputusan seterusnya.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ketetapan akan dibuat selepas proses kajian dijalankan dan sama ada wajar atau tidak untuk memberikan respons kepada Sapp.

"Jawatankuasa telah mengesyorkan kepada Majlis Tertinggi (BN) perkara-perkara yang dibangkitkan akan dikaji dan dihalusi secara mendalam," kata beliau.

Pada akhir Jun lalu, BN mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada SAPP bagi mendapatkan penjelasan berhubung pendirian parti itu menyokong usul tidak percaya terhadap Abdullah.

Dalam jawapan bertarikh 30 Julai, Sapp juga menggesa kepimpinan BN untuk meneliti sebab-sebab kenapa parti itu akan menyokong usul seperti itu.

Di antara permintaan yang dibuat oleh parti itu dalam deklarasi lapan perkara itu yang diputuskan Majlis Tertingginya ialah Sabah memiliki autonomi politik, peningkatan 20 peratus bagi royalti petroleum, Wilayah Persekutuan Labuan dipulangkan kepada Sabah dan ditadbir sebagai wilayah khas.

SAPP menyertai BN pada 1994.

Comments

david said…
Why only next Wednesday ??? Why dragging on your feet ??? Do you guys at SAPP being held at ransom and afraid ??? Isn't it obvious UMNO/BN has done so much damage to the country ??? Do you think now with so much problems that they haven't resolved yet creating more which burden the country's economy and it's people are they able to give that priority to SABAH as they are claiming to do now ??? Giving SABAH priority now means at the expense of others which will create greater problems over this side. Do you think these incompetent Government can handle such when they have failed thus far ??? I believe perhaps you guys are being held ransom, that's why you guys are hesitant to decide in or out of BN. If you are afraid then just go suck up then you are safe. Else, do what's right for change. Just imagine, what is the reason with so much resources that our economy is getting from bad to worst !!! There's just no excuse, it's mismanage, abuse, incompetent and corrupt. Whatever wrong then, it's time to get it right, even if it means sacrifices or ownself. Like i mentioned, if afraid then just go suck up for your own personal gain. But don't forget it doesn't mean you are safe from people's power in future.