RATUSAN RIBU DUIT RAKYAT ‘TERKORBAN’ SEMPENA HARI RAYA – Ref Malaysiakini

Sempena Hari Raya Aidil Fitri ini ratusan ribu duit rakyat akan ‘terkorban’, hangus dalam bentuk elaun keraian Perdana Menteri dan anggota kabinet lain. Malah mungkin ianya mencecah jutaan ringgit. Bayangkan kalau tiap-tiap seorang dari mereka berbelanja sekurang-kurangnya RM10,000 cuba congakan berapa berapa jumlahnya semua sekali kalau jumlah anggota kabinet dan pentadbira kerajaan yang beragama Islam adalah 100 orang termasuk Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-menteri dan Timbalan-timbalan Menteri, Ketua Setiausaha Negara, Ketua-Ketua Setiausaha dan lain-lain.

Di saat rakyat terhimpit dan menderita dengan kenaikan harga barangan dan minyak menteri-menteri dan yang lainnya tesenyum lebar menghabiskan duit rakyat untuk kegembiraan mereka. Jamuan Hari Raya yang dihidangkan kepada rakyat di cuma dinikmati segelintir rakyat sahaja.

Mengapa pemimpin-pemimpin yang bergaji dan berelaun puluhan ribu ringgit malah kadang-kadang mungkin mencecah ratusan masih sanggup menghabiskan duit rakyat dalam bentuk elaun keraian. Apalah salahnya dalam keadaan kegawatan ini mereka berjimat cermat atau sekurang-kurangnya menggunakan duit sendiri untuk meraikan rakyat. Mungkin juga mereka boleh mengambil sesuku dari elaun tersebut sebagai langkah berjimat cermat. Teladanilah sikap Tuan Guru Nik Aziz yang tidak pernah mengambil elaun keraian yang sepatutnya diperolehi olehnya.

Bukankah elaun keraian yang berjumlah ratusan ribu itu boleh diperuntukkan untuk membantu rakyat termiskin membina kehidupan yang lebih bermakna di masa hadapan.

Comments