RANCANGAN GAGALKAN 16 SEPT BERJAYA? ~ Ref Malaysiakini

Rancangan BN untuk menggagalkan hasrat Pakatan Rakyat (PR) dilihat hampir berjaya kerana Anwar sendiri mengakui kemungkinan besar pembentukan kerajaan baru PR terpaksa ditangguhkan kerana sebahagian ahli-ahli parlimen yang akan menyertai PR sedang menikmati Ramadhan di Taiwan.

"Kalau gitu berjaya rancangan mereka nak gagalkan Anwar", spontan teman saya berkata dengan nyaring.

"Tunggu dulu kita dengar apa yang Anwar nak jawab. Bagi saya tarikh tak penting yang penting kerajaan baru akan dibentuk dalam masa terdekat mungkin 16, 20 atau bulan Disember pun tak apa" jawab saya selamba.

Saya meneruskan nasihat saya kepada beliau, "Hang jangan takut tak lari gunung di kejar yang susah sekarang bukan kita tapi Pak Lah, Najib, Mahathir dan Orang BN sebab gunung dia orang nak nak runtuh tak lama lagi.


Anwar mengendurkan kerunsingan penyokongnya yang tidak sabar-sabar hendak melihat kerajaan baru dibentuk apabila hari ini membuat kenyataan bahawa kemungkinan besar tarikh baru diperlukan untuk membentuk kerajaan PR.

Namun beliau tetap menunjukkan keyakinan bahawa jumlah ahli parlimen yang diperlukan untuk membentuk kerajaan baru sudah lebih dari cukup.

Kata beliau, sasaran 16 September bagi membentuk kerajaan yang baru boleh dianjak ke satu tarikh yang lain jika wujud masalah yang boleh menghalang proses peralihan kuasa seperti yang dirancang.

Menurutnya, walaupun PR sudah ada sasaran iaitu pada 16 September, tapi gambaran setakat ini hasil perbincangan bersama PAS dan DAP, tarikh itu boleh dianjakkan kalau tidak jadi 16 haribulan. Kemungkin 20 haribulan kerana tarikh itu juga ada sejarahnya.

Semasa menyampaikan ucapan selepas majlis solat tarawih dan hajat di rumahnya di Bukit Segambut malam tadi beliau berkata dalam keadaan sekarang adalah susah bagi mereka (kerajaan Barisan Nasional) untuk gagalkan kehendak dan kebangkitan rakyat.

Anwar menyatakan demikian sehari selepas pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mengadakan pertemuan hampir tiga jam pagi kelmarin susulan pertemuan informal lebih dua jam di ibu negara Ahad lalu.

Ketika ditemui semalam, beliau menjelaskan bahawa perancangan untuk membentuk kerajaan berjalan dengan lancar.setakat ini.

Bagaimanapun malam tadi Anwar berkata, perbincangan secara terpeinci akan diadakan bersama pemimpin parti-parti komponen Pakatan Rakyat iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS dan DAP bagi meneliti sebarang risiko yang bakal terjadi.

Anwar mengumumkan pelan sasaran 16 September enam bulan lalu iaitu sejurus selepas pilihan raya umum ke-12 diadakan.

Mstar

Comments