PR BUKTIKAN KETEGASAN DAN KESUNGGUHAN PERTAHAN KERAJAAN BERSIH ~ Ref Malaysiakini

Saya mengucap tahniah kepada semua Parti-parti Pakatan Rakyat yang jelas sebulat suara bersetuju dengan tindakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin yang memecat Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan. Tindakan itu amat sesuai dengan tindakan Zul yang mengaku menemuan habuan Seks dan menyifatkannya sebagai sedekah.

Semua pemimpin utama PR termasuk, Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan Exco Kerajaan Negeri Perak, Nga Kor Ming.

Pendirian kerajaan dan pimpinan Pakatan Rakyat ini jelas membuktikan bahawa PR bukan bercakap kosong dalam mempertahankan prinsip perjuangan PR iaitu bersih, telus, amanah, adil dan berkebajikan.

Inilah bezanya antara PR dan BN. Jika di dalam BN individu yang jelas mengamalkan rasuah, rosak akhlaq dan buruk tingkah laku tetap dipertahankan dan jauh sekali diminta meletakkan jawatan atau dipecat. Contoh yang jelas bagaimana Bekas Naib Presiden Umno, Isa Samad dan Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim langsung tidak diminta meletakkan jawatannya sebagai Ahli Parlimen walaupun jelas sudah dibuktikan bersalah. Kedua-dua mereka terus memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen sehinggalah Parlimen dibubarkan pada Feb 2008 dahulu.

Syabas dan tahniah di atas kesungguhan dan ketegasan Pakatan Rakyat yang mengotakan janji untuk menjadikan pentadbiran PR adalah telus, adil dan bersih.

Tidak syak lagi jika kesungguhan dan ketegasan ini dipertahankan sampai bila-bila sudah tentu kerajaan PR ini akan terus mendapat sokongan rakyat kerana mereka dapat melihat perbezaan ketara antara kerajaan BN dan PR.

Comments