PERMATANG PAUH SERLAHKAN KEBODOHAN UMNO/BN ~ Ref Malaysiakini

Permatang Pauh benar-benar menyerlahkan kebodohan dan kebangangan BN terutama Umno yang memimpin kempen di sana.

Manakan tidak Umno/BN gagal mengesan penolakan rakyat terhadapnya hatta dua tiga hari sebelum pengundian pun Umno syok menghentam Anwar secara keterlaluan.

Apa lagi yang Umno/BN tidak labelkan kepada Anwar. Semuanya dihamburkan oleh mulut-mulut busuk pemimpin Umno guna untuk menewaskan Anwar, konon. Akhirnya Umno sendiri terjelepok dan hancur berkecai di Permatang Pauh.

Melihat sejenak keputusan pilihan raya kecil Permatang Pauh, jelas menampakkan BN tidak pernah belajar dari pengalaman.

Isu liwat adalah konspirasi yang pernah digunakan di zaman Tun Dr Mahathir untuk menjatuhkan Anwar. Terbukti isu tersebut bukan setakat tidak berkesan kerana majoriti rakyat terutama orang Melayu tidak mempercayainya, malahan ia menjadi isu yang menikam diri BN sendiri.

Rakyat marah, mengamuk dan menjatuhkan hukuman yang sangat berat kepada BN dalam pilihan raya umum 1999. Malangnya Umno/BN menunjukkan kebodohan mereka apabila ingin menggunakan isu ini sebagai senjata untuk menjatuhkan Anwar di Permatang Pauh. Hasilnya meleset rakyat bukannya menolak Anwar malah menghukum BN dengan semalu-malunya.

Saya nukilkan catatan Zulkifli Yahaya di dalam Harakahdaily (di bawah) yang membuktikan betapa bodohnya Umno/BN di Permatang Pauh.

Apabila isu liwat hendak digunakan buat kali kedua untuk menjatuhkan Anwar, bagi BN ia cuma mengulangi kebodohan yang sama. Rakyat makin menyampah.

"Tak dak isu lain dah ka, liwat, liwat, liwat. Kami bukan nak dengag cerita liwat, kami nak tau apa kebajikan depa boleh bagi dekat rakyat," ujar seorang penduduk spontan sewaktu seorang penceramah BN sedang ghairah membelasah Anwar.

Menyusuri akar umbi di kampung-kampung, rata-rata yang ditemui tidak senang dengan isu liwat yang dijadikan modal utama BN untuk meraih undi.

Betul kajian Merdeka Center bahawa 53 peratus orang Melayu tidak percaya Anwar terbabit. Itu kajian sebelum Saiful Bukhari bersumpah.

Selepas bersumpah lain pula jadinya. Peratus orang Melayu yang tidak percaya Anwar terbabit meningkat, iaitu 57 peratus! Maknanya rakyat bertambah jijik melihat permainan BN.

Cara berfikir masyarakat kini sudah jauh berubah berbanding 20 tahun lalu. Mereka dapatmembezakan antara kebetulan atau perancangan. Takkan kebetulan namanya apabila Saiful Bukhari bersumpah sehari sebelum penamaan calon.

Di mana kebetulannya apabila dua exco kerajaan negeri Perak ditangkap dan didakwa BPR (dalam masa singkat) dalam tempoh pilihan raya berlangsung, sedangkan isu rasuah Musa Hassan dan Ghani Patail hingga kini belum selesai siasatannya.

Siapa mahu percaya cakap Pak Lah bahawa penurunan hanya minyak tiada kena mengena dengan pilihan raya kecil Permatang Pauh. Begitu juga kehadiran Konsulat Mongolia Dato' Abdul Rahman Al-Habshee di kawasan pilihan raya.

Takkanlah dia hadir secara kebetulan untuk menjelaskan isu Atantuya yang terpalit ke muka Najib. Siapa pula mahu percaya bahawa seorang wartawan yang cedera ringan dibelasah, terlantar di katil hospital hampir 10 hari?

Isu sumpah laknat yang berlarutan sejak 10 hari, mengheret ulama-ulama tanahair dan luar negara dalam polemik, tiba-tiba mati begitu saja sebaik selesai pilihan raya.

Jika ia bukan untuk manipulasi pilihan raya mengapa tidak diteruskan? Apakah rakyat bodoh sangat untuk menilai segala perancangan BN?

Menghimpunkan semua peristiwa yang dianggap menguntungkan politik BN dalam waktu pilihan raya adalah modus operandi yang digunakan sejak hampir separuh abad. Mungkin mula-mula dulu ia boleh memberi kesan.

Lama-kelamaan ia cuma masuk ke telinga kanan dan keluar ke telinga kiri rakyat. Tidak ubah seperti cerita kanak-kanak mengenai seorang pengembala yang berteriak kepada orang kampung bahawa kambingnya dibaham harimau Kali ketiga dia berteriak, tiada siapa mahu mempercayainya setelah dia menipu untuk kali pertama dan kedua.

BN jenuh berteriak bahawa Anwar meliwat, tali barut Amerika Syarikat, terima dana asing,sedia izinkan Amerika buka pengkalan tentera di Sabah, alat DAP, pengkhianat Melayu, gunarasuah untuk jatuhkan Ghafar Baba dulu, terima duit syarikat judi RM60 juta, gila nak jadi Perdana Menteri, mahu pijak kepala PAS dan macam-macam lagi. Tidak mudah lagi orang nak percayainya.

Pilihan raya kecil Permatang Pauh ini memperlihatkan kepada kita bahawa BN, khususnya Umno menyempurnakan kebodohannya dalam pilihan raya.

Comments