PERALIHAN KUASA : PAK LAH SEMAKIN KUSUT DAN TAKUT ~ Ref Malaysiakini

Kasihan Pak Lah disaat dirinya diserang bertubi-tubi oleh Muhyiddin Yassin, Najib Razak, Hishamuddin Hussein, Mahathir, Ku Li, Sanusi,Mukhriz dan beberapa orang pemimpin Umno bahagian, tidak ada seorang pun pemimpin Umno yang menunjukkan simpati dan menyokongnya untuk meneruskan pelan peralihan kuasa.

Bermula dengan kenyataan 'biadap' Muhyiddin yang mempertikaikan jangka masa pelan peralihan yang terlalu lama di sambut pula dengan kenyataan Najib yang mahu menyerahkan kepada ahli Umno akar umbi samada bersetuju atau tidak dengan peralihan kuasa kini semakin ramai yang berani tampil mengkritik Pak Lah.

Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan, saranan beliau berhubung pelan peralihan kuasa dalam pucuk pimpinan kerajaan dan parti adalah datang daripada suara rakyat yang harus disampaikan demi untuk mengukuhkan parti yang kini menghadapi pelbagai cabaran dari dalam dan luar.

Muhyiddin semalam tetap mempertahankan kenyataannya sebelum ini dengan berkata bahawa, apa yang disuarakan itu bukanlah satu perkara yang luar biasa, sebaliknya ia adalah luahan daripada mereka yang berada di luar termasuk ahli-ahli UMNO dan rakyat biasa yang melihat kerajaan Barisan Nasional (BN) kini berada dalam zon yang tidak selamat.

Beliau juga dengan berani menyatakan kesediaan beliau menerima apa juga hukuman dari Pak Lah atas kenyataan beliau itu.

Setakat ini sudah 2orang pemimpin Bahagian yang bersetuju supaya Umno Bahagian melalui mesyuarat agung bahagian menentukan siapa yang berhak menjadi Presiden Umno.

Semalam, Ketua Umno Bahagian Kampar Datuk Mohd Radzi Manan dan Timbalan Ketua Umno Bahagian Rantau Panjang dipetik dari Mstar Online menyokong saranan Najib supaya ahli Umno diberikan kebebasan memilih samada menerima atau menolak pelan peralihan kuasa tersebut.

Ku Li pula berkata perlembagaan Umno tidak ada peruntukan untuk mengadakan peralihan kuasa.

Jadi sekarang ternyata Pak Lah kian tersepit dengan keberanian pemimpin-pemimpin Pusat dan Bahagian yang sudah mula mempertikaikan pelan peralihan kuasa antaranya Najib.

Pak Lah 3 hari lepas kecewa dengan kenyataan Muhyiddin yang mempertikaikan pelan peralihan tersebut sedangkan menurutnya ianya telah dipersetujui oleh Majlis Tertinggi Umno dan Kabinet. Menurutnya, Muhyiddin tidak sepatutnya mengkritik pelan peralihan tersebut kerana Muhyiddin juga sebelum ini turut bersetuju dengan pelan tersebut kerana Muhyiddin juga adalah Ahli MKT Umno dan kabinet.

Menurut Pak Lah dipetik dari Utusan Meloya, tumpuan utama beliau sekarang adalah untuk memastikan kestabilan politik dipertahankan supaya kerajaan dapat memberi perhatian kepada usaha menyelesaikan segala masalah rakyat.

Beliau berkata, maklum balas yang diterimanya mendapati rakyat sudah bosan dengan cerita-cerita politik yang tidak pernah selesai.

Beliau turut menjelaskan formula peralihan kuasa itu dicapai hasil perbincangan dengan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana ketika itu wujud kegelisahan seolah-olah tiada kestabilan politik menyebabkan UMNO perlu menetapkan satu pendirian.

Tambahnya lagi pelan peralihan kuasa pucuk pimpinan tertinggi negara dipersetujui Kabinet dan Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada Jun 2010 adalah muktamad dan tidak perlu dibangkitkan lagi.

Kasihan Pak Lah terpaksa bersendirian mempertahankan dirinya di saat kekuasaannya bagaikan telur dihujung tanduk. Kalau ada yang menyokongnya hanya menantu kesayangannya Khairy Jamaluddin yang sudah tentu bermati-matian memastikan Pak Lah terus menjadi Presiden Umno demi survival politik kerajaan 3 beranak.

Comments