PAK LAH MASUK BAKUL ANGKAT SENDIRI ~ Ref Malaysiakini

Oleh kerana tidak ramai yang memuji pemerintahan Pak Lah, malah lebih ramai yang mengejinya maka Pak Lah terpaksa masuk bakul angkat sendiri apabila mendakwa Seri Paduka Baginda pun gembira dengan pemerintahan BN Islam Hadhari yang diterajui oleh Pak Lah sekarang.

Memanglah takkan Pak Lah hendak menghentam kerajaannya sendiri. Bukan stail pemimpin Umno termasuk Pak Lah untuk berkata jujur tentang corak pemerintahan BN. Kalau ada pemimpin yang berani mengakui kesilapan dan bersedia untuk bermuhasabah dengan dirinya sendiri, orang itu bukan pemimpin Umno tetapi sudah tentu beliau adalah pemimpin PAS.Hanya pemimpin PAS sahaja yang berani mengaku kesalahannya sendiri dan berani memohon maaf. Pemimpin Umno tidak akan berbuat demikian kerana mereka seolah-olah 'maksum' tidak pernah melakukan kesalahan. Malah mereka juga 'immune' dan tidak akan dikenakan sebarang tindakan sebab ramai dikalangan mereka mengatasi undang-undang yang ada.

Hari ini Pak Lah sekali lagi masuk bakul angkat sendiri. Tanpa rasa melayu dan segan, tanpa beliau sedar bahawa di sana ribuan bahkan jutaan rakyat tergelak besar apabila beliau berbuat demikian (puji diri sendiri).

Beliau berkata Seri Paduka Yang Dipertuan Agong telah dimaklumkan mengenai perkembangan semasa dan baginda puashati dengan pentadbiran sekarang.(angkat bakul nampak).

Abdullah menjawab soalan sama ada beliau telah menemui Yang di-Pertuan Agong dan memberi taklimat mengenai perkembangan semasa.

Perdana menteri berkata, setiapkali mengadap baginda, beliau akan memberi taklimat mengenai apa yang berlaku.

Beliau juga, katanya, memberi jaminan kepada baginda bahawa keadaan berjalan seperti biasa dan kerajaan sedang melakukan sebaik mungkin untuk memperbaiki pentadbirannya.

"Kita juga sedang menolong rakyat menangani masalah kenaikan harga minyak dan barang," katanya Abdullah yang menambah bahawa baginda berpuashati dengan pentadbiran sekarang.

Mengenai lawatan ahli-ahli Parlimen BN ke luar negara dalam minggu menjelang tarikh 16 September, Abdullah menjawab:

"Kalau mereka nak pergi, biarlah mereka pergi, apa nak hubung kaitkan dengan September. Mereka bukannya orang yang nak melompat daripada BN."

"Ia (16 September) tidak penting bagi mereka. Bukan mereka yang akan lompat dan tinggalkan BN untuk menyertai pembangkang," katanya.

Menurut Abdullah, mereka tidak akan meninggalkan parti masing-masing dan gabungan BN juga adalah parti mereka.

Sebaliknya, tegas beliau, BN bukanlah parti yang kalah (dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu) dan "kita masih memerintah negara".

"Saya pastikan 16 Sept tidak akan berlaku. Pakatan Rakyat bergantung kepada ahli-ahli parti kita untuk meninggalkan kita tetapi orang kita tidak akan meninggalkan kita.

"Kita tidak akan beri peluang untuk mereka menubuhkan kerajaan pada 16 September. Tidak," kata Abdullah

Kesian Pak Lah beriya-iya benar beliau memuji dirinya sendiri. Diharapkan pencacai-pencacainya selalu-selalulah puji Pak Lah ini sebelum beliau dipencenkan tidak lama lagi samada oleh rakyat atau oleh Ahli-ahli PArlimen BN yang akan melompat menyertai Pakatan Rakyat.

Comments