NEGARA BAKAL HANCUR, RASUAH TERUS BERLELUASA, INDEKS CPI MERUDUM ~ Ref Malaysiakini

Kedudukan ranking Malaysia di dalam Indeks Persepsi Rasuah Corruption Perception merudum dari tempat ke 43 tahun lalu kepada tempat ke 47 tahun ini. Tahun kajian ini dibuat di 180 buah negara berbanding tahun lepas 179 negara sahaja.

Senario ini amat memalukan kerana Perdana Menteri sering berwirid untuk membenteras rasuah tetapi hakikatnya rasuah semakin teruk dalam negara kita. Ini bermakna 'wirid' Pak Lah untuk membasmi rasuah hanyalah omongan kosong sebab itulah rakyat menghukum kerajaan BN pada Pilihanraya Umum ke 12 dan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh 26 Ogos lalu.

Tidak ada peningkatan langsung dari segi indeks dan juga markah yang diperolhi ileh Malaysia. Tahun ini memperolehi markah sebanyak 5.1 sama seperti tahun lalu. Malah sejak tahun 2001 markah Malaysia berkisar dari 4.9 hingga 5.1.
Kita masih gagal menyaingi Singapura yang berjaya menduduki tempat ke 4 di dunia dengan markah 9.2 jauh meninggalkan Malaysia.

Apakah puncanya? Puncanya tidak lain tidak bukan ramai perasuah di Malaysia dilindungi dan juga siasatan dan dakwaan terpilih masih diamalkan di negara kita.

Selagi BN memerintah negara saya yakin negara kita akan terus tergolong sebagai syurga rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Ayuh tuan-puan mari kita selamatkan negara kita dari rasuah dengan memohon doa agar kerajaan PR berjaya dibentuk dengan segera.

Comments