MUHYIDDIN SEMAKIN BERANI, KRITIK PAK LAH SEKALI LAGI ~ Ref Malaysiakini

Naib Presiden Umno, Muhyiddin Yassin semakin berani. Hari ini beliau mengkritik Presiden Umno, Pak Lah dengan lebih pedas. Kritikan beliau ini benar-benar menjatuhkan imej Pak Lah yang sememangnya sudah sedia tercalar dan teruk.

Saya mengjangkakan Pak Lah tidak akan berdiam diri dengan kenyataan Muhyiddin ini. Kadang-kadang dalam tidur Pak Lah boleh membuat tindakan yang tidak dijangka. Muhyiddin mungkin menerima padah kali ini.

Muhyiddin hari ini dilaporkan berkata beliau sanggup menerima apa juga risiko berbangkit daripada kenyataan beliau menggesa agar Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memikirkan semula tempoh peralihan kuasa kepada timbalannya kerana ia terlalu lama.

Katanya beliau tidak gentar akan menerima padah daripada kenyataan yang beliau anggap perlu dinyatakan kerana ia adalah satu kebenaran dan ia mewakili kehendak bukan sahaja ahli-ahli Umno dan parti komponen Barisan Nasional, tetapi juga rakyat banyak.

"Ini satu kebenaran. Kadang-kadang, kebenaran itu pahit, tetapi ia mesti dinyatakan. Saya takut kalau ia tidak dinyatakan, kita tidak akan dapat mempertahankan kuasa Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang.

"Kerana itu ramai berpendapat eloklah Datuk Seri Najib diberi peluang lebih awal. Dia ada kekuatan, dia ada keupayaan, dan dengan sokongan pemimpin yang lain dan BN, maka bolehlah satu perancangan yang teliti dibuat untuk memulihkan keyakinan rakyat.

"Ini adalah soal keyakinan dan soal kredibiliti, bukannya saya hendak menjatuhkan maruah Perdana Menteri," katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri Persidangan Perdagangan China--Malaysia 2008 di sini.

Muhyiddin berkata sebagai seorang pemimpin dalam Umno beliau merasakan ia satu tanggungjawab bagi beliau menyatakan apa yang orang lain tidak mahu atau enggan menyuarakan, walaupun mereka tahu ia adalah satu kebenaran.

Sambil menegaskan bahawa beliau tidak pernah bersifat munafik dan hipokrit, Muhyiddin menyerahkan kepada pemimpin Umno dan keseluruhan majlis tertinggi Umno untuk mengambil apa sahaja tindakan yang difikirkan perlu terhadap kenyataan beliau itu.

"Saya rasa saya perlu nyatakan itu kerana saya terima banyak maklum balasa dari pelbagai pihak yang menyatakan kebimbangan tentang tempoh peralihan yang terlalu lama itu.

"Walaupun banyak usaha dibuat oleh pemimpin dan kerajaan, tetapi rakyat tetap tidak menerimanya, seolah-olah kita telah hilang kredibiliti dan sudah tidak berupaya meyakinkan rakyat.

"Ini satu perkembangan yang serius yang perlu difikirkan oleh pemimpin. Tetapi jika mereka berpendapat apa yang saya lakukan satu kesalahan, saya serahkan kepada mereka untuk menentukannya," katanya.

Menurutnya beliau telah diberitahu bahawa Perdana Menteri ingin bertemu beliau, dan bersedia berbuat demikian bila-bila masa kerana hubungan beliau dengan Abdullah adalah baik.

Muhyiddin berkata kenyataan yang beliau buat di Singapura itu berniat baik dan secara peribadi beliau tidak mempunyai sebarang agenda tersembunyi selain melahirkan kebimbangan rakyat terhadap situasi dalam negara yang tidak bertambah baik.

"Ini saya nyatakan bukan untuk muslihat peribadi atau kepentingan diri, jauh sekali menyinggung perasaan Perdana Menteri tetapi ia satu tanggungjawab sebagap pemimpin untuk menyatakan apa yang hak," katanya.

Selain itu, katanya, pelan peralihan itu bukan satu keputusan yang harus dibuat diperingkat MT Umno sahaja kerana ia bukan hanya melibatkan kepentingan pemimpin tertentu dalam parti, tetapi juga seluruh ahli dan yang lebih penting ialah penerimaan rakyat terhadapnya.

"Kalau rakyat tidak terima, kalau mereka rasakan ia tidak bermakna, maka itu sesuatu yang saya fikir kita perlu berikan perhatian serius.

"Sebenarnya pemimpin tidak dipilih oleh pemimpin. Pemimpin ditentukan oleh ahli. Kalau di peringkat negara kita dipilih oleh rakyat. Kalau pelan kita ditolak rakyat, besar bahayanya kepada parti dan BN," katanya lagi.

Ditanya sama ada beliau bersedia untuk bertanding bagi jawatan timbalan presiden Umno sekiranya bahagian-bahagian nanti mengambil keputusan mempercepatkan proses peralihan kuasa nanti, Muhyiddin menyerahkannya kepada ahli Umno untuk menetukannya.

Sebagai seorang pemimpin, katanya, beliau sentiasa bersedia untuk berkhidmat kepada parti dalam sebarang kapasiti.

"Saya mahu membantu mengembalikan kenyakinan rakyat pada Umno dan BN. Saya tidak tahu apa yang boleh saya lakukan, tetapi yang pasti rakyat mengharapkan satu perubahan. Saya hanya mahu melakukan apa yang saya fikir terbaik untuk parti," katanya.

Mstar

Comments

dark am said…
muhyid berani la ada 2 senior kiri kanan dia.. chedet ngan kuli.. lagipun tadi saja dah berjalan belakang najib.. dah mula nampak dah kroni memasing dahhh.. hahahah..

najib pun dah tak nyempat dah sorok tembelang dia.. mana tahan.. kalau geng dah kedepan takkan bos nak nyorok lagi.. ayat pun dah lain macam.. hehe.. tak sabor gamaknya nak tenyeh kutu kat kepala tu dahh..

paklah pun nampak solo je ari nie.. mana abis pegi suku sakat sumer.. takkan dah lari kot.. tu la.. berak tak basuh tangan.. abis kotor sumer benda.. orang pun lari... kang kena skali tempias..
ERA kepimpinan Pak Lah dilihat sebagai era ketidakstabilan politik. Kononnya Pak Lah lemah dan lembik. Cengkaman Pak Lah longgar. Pak Lah tidak setanding Perdana Menteri (PM) terdahulu.Biasalah! Bila mereka merasakan tidak ada kestabilan politik, PM pula dilihat lemah dan lembik, cengkaman semakin longgar dan PM sekarang tidak sehebat PM terdahulu, mereka yang lemah pun, nak tunjuk kuat.

Kata orang-orang tua dahulu, ‘pohon kelapa kalau sudah condong, kura-kura pun nak cuba panjat’.

Silap perkiraan mereka ini. Jika fikiran mereka sudah berkecamuk, terasa mereka mampu menstabilkan politik, mereka lebih kuat dan lebih keras dari PM. Mereka sahaja mampu mencengkam dan mereka akan menjadi PM lebih hebat atau setidak-tidaknya setanding dengan PM terdahulu, maka timbulkan cakap-cakap begini;

“Kena fikirkan semula tarikh peralihan kuasa,”

Kenapa ya (?), dalam bulan Julai, mereka ini boleh bersetuju, tetapi dua bulan kemudian, September, mereka tiba-tiba ‘mahu mengajak difikirkan semula’ sesuatu yang mereka sudah persetujui bersama.

Apakah orang seperti ini, yang berubah-ubah pendirian mereka dalam tempoh 60 hari, tidak stabil pemikiran mereka dan kelihatan sanggup memalukan institusi Perdana Menteri di luar negara, boleh diharapkan memimpin Malaysia di masa depan?

Menjadi PM, bukan sahaja kerana sokongan perwakilan. Untuk menjadi PM, bukan sahaja kerana undi rakyat. Banyak faktor lain dan antaranya, kehendak Yang Maha Kuasa.

Dalam isu politik Malaysia sekarang, fokus orang ramai sekarang ialah terhadap Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. Bagi mereka yang menyokong Muhyiddin atau, gelaran popular di kalangan para penyokongnya, MY, Muhyiddin dianggap cukup berani.

Keberanian Muhyiddin mereka samakan dengan keberanian Hang Jebat mempertahankan sahabatnya, Hang Tuah yang dihukum Sultan Melaka kerana fitnah jahat ‘orang-orang Istana’ yang cemburukan keakraban Hang Tuah dengan Sultan.

Cuma, Muhyiddin mungkin lupa, keberanian tanpa akal yang waras menyebabkan Hang Jebat mati dibunuh. Namun, Hang Tuah yang sabar dan mendapat ‘perlindungan’ akhirnya ‘hidup’ dan kembali ke istana.

Muhyiddin mungkin tidak sanggup menjadi ‘Sang Rajunatapa’ yang membuka pintu kepada musuh untuk membenarkan musuh menyerang Melaka. Jika tidak sanggup melihat Malaysia ‘diserang’, mengapa Muhyiddin sanggup bercakap isu politik negara di Singapura?

Adakah kerana Muhyiddin merasakan Singapura adalah ‘tempatnya’ ketika dia menjadi Menteri Besar Johor dulu? Singapuralah tempat paling sesuai mengadakan perbincangan dengan ‘kroni-kroni’ termasuk Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari?

Jika Dr. Mahathir Mohamad pernah dikatakan risau melihat Muhyiddin yang terlalu ‘mewah berpakaian’ ketika menjadi MB Johor, hingga memaksa Anwar Ibrahim ‘berbisik kepada Muhyiddin’ supaya berpakaianlah secara sederhana, apakah hari ini, Muhyiddin merasakan dia tidak mempunyai apa-apa dosa terhadap politik Negara ini?

Muhyiddin tidak perlu menjadi Hang Tuah. Muhyiddin juga tidak perlu sabar seperti sabarnya Hang Tuah. Tetapi ketika tidak perlu menjadi Hang Tuah, kenapa Muhyiddin berkelakuan seperti Hang Jebat?

Jangan kerana kekecohan yang dibuatnya menyebabkan orang mengungkit sejarah silamnya ketika di Johor. Jangan sampai orang teringat bagaimana ’satu fail BPR’ terpaksa ‘dipangkah’ kerana kononnya demi kepentingan politik.

Jangan nanti ada orang menyebut isu ‘Mount Austin’ selain dari cerita pengswastaan air yang berkali-kali keuntungan dikaut oleh syarikat swasta – tentunya kepunyaan ‘kroni’ sedangkan rakyat – menanggung bebannya.

Sabarlah! PM yang Muhyiddin kurang senangi ini sebenarnya PM yang meletakkan Muhyiddin di kerusi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Jika sebelum ini dia dilantik menjadi Menteri Pertanian, kementerian yang kurang glamour bagi Muhyiddin yang suka berbaju besar – tetapi selepas Kementerian Pelajaran, Kementerian Pertanianlah kementerian yang paling besar dari segi keanggotaan staff, agensi di bawahnya dan peruntukan yang diberikan.

Ketika Muhyiddin ‘dilihat’ naik pangkat, sedarkan Muhyiddin bahawa ramai rakan-rakannya terkeluar dari jemaah menteri? Sebenarnya Muhyiddin sudah terlalu lama dalam kerajaan.

Mungkin dia sudah rasa jemu. Maklumlah, dia dilantik menjadi Setiausaha Parlimen dalam tahun 1981. Sejak dari itu, dia berterusan memegang pelbagai jawatan termasuk timbalan menteri, Menteri Besar dan kemudiannya kembali ke Kuala Lumpur sebagai Menteri Belia dan Sukan, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dan kini MITI.

Tahukah Muhyiddin, Tan Sri Mohamed Rahmat hanya duduk di Kementerian Penerangan dari mula sampai akhir? Walaupun pernah digugurkan tetapi kemudiannya dilantik semula di kementerian yang sama.

Begitu juga denga nama-nama lain seperti Datuk Abdullah Mohd Zin, Datuk Abdul Hamid Zainal Abidin, Tan Sri Sabbaruddin Chik, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman dan jika di kalangan parti komponen, lebih ramai lagi yang tidak merasa pindah kementerian.

Kenapa perlu pindah-pindah kementerian? Tentunya PM mahukan dia mendapat banyak pengalaman, sebagai persediaan menjadi pemimpin besar suatu hari nanti.

Malang seribu kali malang, manusia Muhyiddin hanya dapat satu pengalaman yang mungkin dianggap sebagai keberanian – mendesak Pak Lah berundur, sedangkan jika Muhyiddin merasakan dia sudah tidak dapat menerima kepimpinan Pak Lah, berundurlah!

Bukankah lebih mudah Muhyiddin yang berundur daripada mendesak Pak Lah berundur. Pak Lah mempunyai banyak kerja lagi, yang mahu dibereskan kerana ‘itu amanah’ yang dipikulnya sebagai Perdana Menteri – sedangkan kerja Muhyiddin sekarang hanya satu – menjadi jurubicara Tun Dr. Maharthir membuat desakan supaya Pak Lah berundur.

Kerja yang Muhyiddin buat ini, sebenarnya sudah dimulai oleh anak Dr. Mahathir, Datuk Mukhriz. Jika Mukhriz memulakan, Muhyiddin dilihat mengekorinya!

Lebihnya Muhyiddin dalam hal ini, dia bukan sahaja bercakap di Malaysia malahan terlajak sampai di Sinagpura – satu permainan yang menyerupai permainan Anwar Ibrahim.

Oleh Fuad Rahim

sumber : KPMU