MCA DAN GERAKAN SERTAI PAKATAN?? ~ Ref Malaysiakini

Mungkinkah MCA dan Gerakan juga menyertai Pakatan Rakyat (PR)? Ini tidak mustahil kerana di dalam politik semuanya tidak mustahil. Hari ini jadi musuh esok jadi kawan. Kadang-kadang parti-parti tertentu ini mencari tempat berpaut paling kuat untuk meneruskan kesinambungan perjuangan politik mereka.

Mungkin juga setelah melihat Umno sebagai teras BN sudah ditolak oleh rakyat dan pakatan di dalam BN sudah goyah maka tidak mustahil parti-parti komponen BN seperti MCA, Gerakan dan lain-lain akan mencari tempat berlindung yang lebih kuat.

Tidak syak lagi BN semakin hari semakin goyah dan goyang. Malah kekalahan memalukan BN baru-baru ini menunjukkan bahawa parti teras BN iaitu Umno dan pengerusi BN dari Umno juga sudah tidak berkeupayaan untuk memimpin BN. Sudah tentu pemimpin MCA dan Gerakan yang tangkas dan bijak dalam strategi politik masing-masing sudah mula mengalihkan pandangan kepada Pakatan Rakyat (PR).

Sehari dua ini kita melihat bahawa pemimpin MCA dan Gerakan mula 'cari pasal' dengan membuat bantahan terbuka terhadap kebiadapan Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera yang didakwa celupar terhadap bangsa Cina.

Satu demi satu kenyataan bantahan secara terbuka dibuat oleh bukan sahaja DAP malah MCA dan Gerakan juga berbuat demikian. Beberapa Laporan Polis juga telah dibuat terhadap Ahmad Ismail.

Malah ketua MCA bahagian Bukit Bendera, Quah Eng Lam dan naib ketuanya, Tan Khai Beng telah menggesa Umno supaya memecat Ahmad sebagai pengajaran kepada yang lain.

Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon pula menggesa BN supaya menyediakan kod etika sebagai garispanduan kepada para pemimpin dan ahli parti komponannya.

Manakala Naib Presidennya, Datuk Dr Teng Hock Nan pula mengkritik Ahmad kerana tidak sensitif dan tidak menarik balik kenyataannya serta memohon maaf kerana membuat kenyataan yang didakwa berunsur perkauman itu.

Kecaman terhadap Ketua Umno Bukit Bendera itu berterusan kerana didakwa membuat kenyataan berunsur perkauman terhadap kaum Cina sewaktu pilihanraya kecil Permatang Pauh baru-baru ini, dan semalam, satu lagi laporan polis dibuat terhadapnya.

Laporan Polis juga dibuat oleh Pemuda DAP (Dapsy) di balai polis Jalan Patani di Pulau Pinang semalam, yang menuntut polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap Ahmad yang didakwanya membuat kenyataan berunsur hasutan itu sewaktu berceramah di Kampung Belah Dua pada 25 Ogos lalu.

Empat pemimpin Dapsy yang diketuai oleh Setiausaha Politik Lim Guan Eng - Ng Wei Aik - membuat laporan tersebut. Mereka menuntut supaya polis menggunakan Akta Hasutan 1948 ke atas Ahmad kerana berkata orang Cina menumpang di negara ini.

Dapsy membuat laporan polis itu selepas Ahmad gagal menarik balik kenyataannya itu dan memohon maaf kepada masyarakat Cina menjelang 31 Ogos lalu.

Ng berkata, pihak polis perlu menunjukkan bahawa ia bebas untuk mengambil tindakan tegas terhadap pemimpin Umo, dan bukan hanya terhadap lawan Barisan Nasional dan Umno.

Dalam ceramah tersebut, Ahmad didakwa berkata, orang Cina adalah pendatang yang menumpang di Malaysia dan oleh itu mereka boleh mengharap mendapat layanan sama rata.

Ahmad tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komennya sejak tercetusnya kontroversi tersebut Isnin lalu.

Pemimpin Dapsy telah membuat laporan polis di Perak, Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan terhadap Ahmad.

Comments

CHee XtheMan said…
Saudara ...... Saya tidak sokong MCA, MIC dan Gerakan "berganding" degn PR. Masalahnya adalah seorang pemimpin2 kat dalam MCA, MIC and Gerakan ... semuanya tak boleh harap ... diapa itu sudah gadaikan keadilan bagi rakyat selama ini. Jadi sya minta kalau diapa tu nak join PR .... bubarkan MCA, MIC and GErakan dahulu.... lepas tu barulah boleh masuk secara ahli biasa :-)