MARAHKAN TULISAN JAWI BERERTI MARAHKAN BANGSA MELAYU ~ Ref Malaysiakini

Kita pernah melenting dan marah kepada kerajaan BN kerana meminggirkan tulisan jawi dari kurikulum sekolah. Kita juga begitu kesal ketika Utusan Meloya memberhentikan penerbitan akhbar tulisan jawi tidak lama dulu.

Sehari dua ini riuh tulisan jawi iaitu tulisan Al Qur'an sekali lagi dihina. Ada pihak yang menentang penggunaan tulisan jawi pada papan-papan tanda di sekitar Kuala Lumpur. Saya hairan mengapa begitu benci mereka ini kepada tulisan jawi sedangkan saya sendiri tidak pernah membenci tulisan cina, India dan Inggeris atau rumi yang sedang kita gunakan sekarang.

Apakah perjuangan kita setakat untuk menghapuskan tulisan jawi. Di mana keterbukaan kita dalam hal ini. Bukankah perjuangan Pakatan Rakyat untuk memuaskan hati semua pihak. Mengapa kita benci dan marah kepada tulisan sedangkan di sana untuk tentu ada yang sayang dan memperjuangkan kedaulatan tulisan jawi.

Mari kita bersikap lapang dada dan terbuka. Tidak ada masalah dengan tulisan jawi. Semua orang kena faham bahawa tulisan jawi adalah tulisan asal orang Melayu bukannya tulisan rumi yang digunapakai di Malaysia sekarang. Jadi jika ada yang marahkan tulisan jawi ini bermaksa seseorang itu marahkan bangsa Melayu. Sama juga jika ada marahkan tulisan cina dan tamil ini bermakna mereka marahkan bangsa itu sendiri.

Jadi saya ingin tekankan sekali lagi TULISAN JAWI ADALAH TULISAN ORANG MELAYU. MARAHKAN TULISAN JAWI BERMAKNA MARAHKAN BANGSA MELAYU.

Jika ada yang mahu menjadi orang Politik tetapi tidak tahu belajar dan tidak mahu faham adat resam dan budaya bangsa-bangsa yang ada di Malaysia tidak perlulah seseorang itu menjadi ahli politik lebih baik jadi pejuang bangsa atau jadi taukeh kedai.

Respon kepada komen di bawah :-

Memang tulisan jawi di ambil dari tulisan Arab. Tetapi ianya sudah dimelayukan dengan menambah beberapa huruf untuk disesuaikan dengan Bahasa Melayu.Seperti banyak perkataan Inggeris di'Bahasa Malaysia'kan.

Oleh itu tulisan ini diakui adalah tulisan Orang Melayu dan rumi adalah tidak ada kena mengena dengan Orang Melayu tetapi oleh kerana dasar negara yang tidak mengangkat martabat tulisan jawi maka ia diketepikan. Bagaikan melukut di tepi gantang.

Comments

malayamuda said…
Tulisan jawi bukan kepunyaan Bangsa Melayu.

Tulisan Jawi asal dari negara negara Arab.....

Kebanyakkan org melayu buta huruf pada tulisan Jawi dan tidak memahami jawi....mereka lebih selesa kepada tulisan rumi

Sorry
Che Ahmad said…
Pokoknya, kita tidak perlukan mana2 usaha yang berikut:

1) Usaha untuk menghadkan penggunaan tulisan jawi.

2) Usaha untuk meluaskan penggunaan tulisan jawi.


Dan harus juga diingat, tulisan bukan bahasa.
Tok Muda said…
Inilah akibatnya meminggirkan tulisan jawi dari dasar pendidikan negara.Evolusi pemikiran melayu kini tercetus sebagaimana dari kritikan malayamuda.jangan terkejut apabila bahasa dan agama islam sedikit demi sedikit mula diperkotak-katikkan oleh orang kita sendiri.
Nostradamus said…
Jam Malaysia berdetik Perlahan-lahan ke 16 September!
----------------------------------

Tick, Tock! Tick, Tock! Tick Tock!

Sementara tu alatganti tambahan dan batteri masih belum mencukupi, jika berhenti.

Ada yang cuba percepatkan masanya 15 minit, ada yang nak 30 minit.

Tak ada sesiapa pun yang mengerakan ia ke belakang. Hairannya aku?

Kebanyakan cuma memerhati jam atas meja dan masanya.

Sesetengah cuma memastikan jam tu masih senantiasa bergerak.

Sesetengah cuma merenung jam dan tidak pasti ia masih bergerak atau berhenti.

Sesetengah bercadang jam tu tak boleh diharap. Kena ganti dengan jam lain ataupun bawa masuk jam lama. Sekurang-kurangnya jam lama tak tunjuk tarikh dan bulannya.

Ada juga orang bercadang untuk menambahkan jam-jam untuk menentukan masa itu betul

Ada orang bercadang untuk menutup muka jam dengan pelindung matahari supaya cuma kita dapat melihatnya.

Sesetengah bercadang menukarkan angka-angka pada jam supaya tidak semua dapat membaca masanya.

Sesetengah bercadang mengeluarkan jarum panjang saat daripada jam. Selepas tu mungkin ada juga yang akan bercadang mengeluarkan jarum panjang minit juga.

Akhir-akhirnya ada orang bercadang, "Mengapa tidak keluarkan jam pendek juga dan tinggalkan cuma tarikh dan bulan untuk dipaparkan.

"Masa itu Emas? Adakah Manusia menentukan Masa dan Takdir?

http://patek1472.wordpress.com
malayamuda said…
BERANI KERANA BENAR
malayamuda said…
kalau org melayu benar2 cintakan tulisan jawi, mereka akan berusaha mempelajari nyer walau di maner pun.

tak perlu pakse
tak perlu masukkan dalam dasar pelajaran negara
tak perlu letak di sign board

so, pemikiran orang melayu yang harus di beri tumpuan....

salam
Unknown said…
Fadzli Hashim said...
Pokoknya, kita tidak perlukan mana2 usaha yang berikut:

1) Usaha untuk menghadkan penggunaan tulisan jawi.

2) Usaha untuk meluaskan penggunaan tulisan jawi.

-dari tulisan jawi kita faham AlQuran. Kalau tak faham apa gunanya kita mengucap Kalimat syahadah.
Awang Kata said…
Tulisan Jawi dah jadi tulisan bangsa Melayu melalui penyerapan dan penyesuaian. Seperti juga bahasa Melayu bukan hanya untuk bangsa Melayu tetapi hak semua rakyat (warganegara)tanpa kira kaum apa. Kerana bahasa Melayu telah diangkat taraf menjadi bahasa kebangsaan bahasa negara. Tulisan Jawi telah diberi status hak bangsa Melayu sekian lama (sejak 700 tahun lalu). Tulisan Jawi menjadi sebahagian daripada bahasa Melayu dan merupakan warisan bangsa.