LAWAN TETAP LAWAN, LAWAN SAMPAI PUNAH RANAH BN ~ Ref Malaysiakini

Inilah 'tarbiah' Umno dan MCA. Walaupun parti masing-masing dalam keadaan kritikal dan nyawa-nyawa ikan tetapi pemimpin-pemimpinnya berlumba-lumba ingin bertanding jawatan tertinggi parti oleh kerana mereka tahu menang ertinya mereka akan dapat jawatan menteri, menang ertinya mereka senang di kemudian hari.

Tidak ada rasa takut sedikitpun untuk memegang jawatan kerana bagi mereka, pangkat dan kuasa di dalam parti merupakan jambatan untuk menjadi kaya-raya dan senang lenang. Berlainan dengan pemimpin-pemimpin Parti Islam seperti PAS yang yakin bahawa jawatan dan kuasa adalah amanah yang berat yang terpaksa ditanggung. Walau sekecil mana amanah yang dipegang sudah tentu ianya akan ditanya dan disoal oleh Allah di Hari Kemudian (Kiamat).

Namun di dalam Umno maupun MCA pertanyaan Allah tentang amanah yang mereka pegang tidak menakutkan dan menginsafkan mereka. Yang penting bagi mereka jawatan yang dimenangi akan menjadi batu loncatan untuk disanjung dan menjadi orang kaya. Mana tidaknya dengan jawatan sebagai Presiden, Timbalan dan Naib-naib Presiden, Ketua Pemuda dan Wanita Parti Umno dan MCA sudah tentu mereka akan dipilih menjadi calon pilihanraya dan dilantik menjadi menteri yang gajinya puluhan ribu. Itu belum dicampur dengan elaun dan sebagainya. Duit uu...uu...uu..uu tak kira lagi tu??

Inilah sebabkan seorang demi seorang pemimpin Umno dan MCA menawarkan diri untuk bertanding jawatan-jawatan penting tersebut. Mereka yang menawarkan diri bertanding ini pula akan menggunakan pelbagai taktik untuk menang sehingga ada yang bersalahan dengan agama dan undang-undang. Ada yang menggunakan wang untuk membeli perwakilan yang mengundi pada persidangan bahagian dan pusat. Pertama mereka 'membeli' perwakilan supaya mencalonkan mereka untuk layak bertanding di peringkat pusat. Kedua setelah menang pencalonan ini, mereka 'membeli' pula perwakilan supaya mengundi mereka pada persidangan peringkat pusat.

Selain rasuah politik dengan memberi wang, ada juga yang menaja lawatan ke luar negeri, ada yang mengumpan dengan gelaran Datuk, ada yang menggunakan samseng dan gangster untuk mengugut dan seribu satu macam cara asalkan menang. Pendekata mereka ini menggunakan kaedah Matlamat Menghalalkan Cara untuk mencapai objektif masing-masing.

Lebih malang lagi, kegiatan songsang mereka ini seolah-olah dilindungi oleh kerajaan Islam Hadhari di mana sebelum inipun tidak ada seorang pun pelaku-pelaku rasuah politik ini dihadapkan ke mahkamah dan dihukum. Sebagai contoh Bekas Naib Presiden Umno, Isa Samad walaupun terbukti bersalah mengamalkan rasuah beliau hanya digantung keahlian Umno selama 4 tahun tetapi tidak dihukum di bawah akta rasuah. Sekarang ini beliau kembali memenangi jawatan Ketua Bahagian Umno Telok Kemang tanpa bertanding dan akan bertanding pula dalam pemilihan Umno peringkat pusat Disember ini. Inilah Umno parti yang tidak tahu yang mana HARAM dan mana HALAL disisi ISlam dan undang-undang.

Masalah rasuah ini juga menular hebat dalam MCA di mana Calon Presiden MCA, Ong Tee Keat baru-baru ini kesal dengan kejadian merasuah perwakilan dalam Parti MCA. Tee Keat berkata lebih baik dikeluarkan tender kepada semua calon, siapa boleh bayar lebih dialah yang menang.

Sesungguhnya wabak rasuah dan negatif yang berlaku didalam MCA dan Umno mempercepatkan lagi hari kematian BN yang semakin hampir.

Comments