KU LI SAYA PALING BERSIH BERBANDING CALON LAIN ~ Ref Malaysiakini

Ku Li seperti juga pemimpin Umno suka angkat bakul puji diri sendiri untuk mendapatkan sokongan ahli-ahli akar umbi. Inilah sifat yang Umno tanamkan pada ahlinya iaitu merasakan diri sendiri jauh lebih hebat dari orang lain. Mungkin inilah marhalah tarbiyah yang diajarkan oleh Biro Agama Umno yang tarafnya sama dengan Biro Pertanian. Islam sekadar Biro bukannya Islam yang mentadbir dan memandu parti.

Sebab itu sesiapa yang tidak sanggup angkat bakul dan puji diri sendiri tidak layak menjadi pemimpin dan ahli Umno mana-mana peringkat sekalipun. Ini keran sifat suka meninggi diri dan angkat bakul puji diri sendiri telah menjadi sifat terpuji di sisi Umno.

Ku Li hari ini mengangkat bakul masuk sendiri apabila berkata latar belakang dirinya bersih berbanding calon jawatan Presiden Umno yang lain.

Menurutnya sepanjang bersama Umno saya tidak ada sebarang masalah peribadi kerana itu beliau mendakwa dirinya adalah opsyen terbaik untuk memulih dan mencari penyelesaian kepada pelbagai masalah yang kini dihadapi Umno.

Dengan pengakuan Ku Li ini membuktikan calon-calon Presiden Umno lain yang tergila-gila untuk menjadi Presiden Umno seperti Pak Lah, Najib dan Muhyiddin semuanya tidak bersih dan mempunyai kontroversi. Memang tidak perlu saya nyatakan apa kontroversi mereka kerana semua rakyat sudah sedia maklum dan orang kampung semua sudah tahu.

Ku Li juga langsung tidak gusar tentang sebarang perkembangan dalam Umno - sama ada peralihan kuasa antara Abdullah Ahmad Badawi-Najib Razak berlaku awal atau sebaliknya.

Bekas Naib Presiden itu yakin mendapat cukup pencalonan untuk bertanding bagi jawatan presiden Umno disember depan.

Pada Tengku Razaleigh, apa pun berlaku atau tidak berlaku pada 9 Oktober depan seperti yang diuar-uarkan oleh banyak pihak tidak menjejaskan kedudukan beliau sebagai pencabar jawatan Presiden kerana kekuatan beliau terletak pada kelebihan yang ada pada diri sendiri dan tidak pada faktor luaran.

Beliau berkata demikian pada sesi dialog dengan pengamal media tradisional dan alternatif di kediamannya sebelum berbuka puasa semalam.

Jika berjaya menerajui Umno, Tengku Razaleigh berjanji beliau akan menjadikan Umno sebuah parti yang lebih demokratik untuk semua Melayu dan Bumiputera dan tidak akan menyekat sesiapa untuk bertanding.

Politik Wang

Selain tidak demokratik, Tengku Razaleigh berkata, satu lagi masalah besar di dalam Umno yang mesti dibersihkan segera jika parti itu mahu terus menjadi peneraju kerajaan ialah masalah politik wang.

Masalah itu, katanya, kini menular dengan teruk dalam Umno.

Beliau mendakwa bahawa beliau tahu politik wang berlaku. Malah orang-orangnya pun telah ditawar wang.

Menurutnya beliau telah arahkan mereka agar mengumpul bukti yang cukup agar perkara ini boleh dilaporkan kepada Jawatankuasa Disiplin parti.

Beliau mahu bukan sahaja ejen-ejen yang menawarkan wang diambil tindakan, tetapi juga pemimpin sebenar dibelakang amalan ini diambil tindakan supaya mereka hilang kelayakan bertanding.

Menurutnya, dalam megambil tindakan terhadap masalah politik wang juga Umno mempunyai tiga atau empat standard yang berbeza untuk golongan yang berbeza.

Standard berbeza digunakan untuk aduan-aduan yang dibuat terhadap pemimpin tertentu dan yang lain digunakan untuk pihak lain dalam Umno.

Oleh kerana itulah katanya, aduan politik wang dan salah guna kuasa pihak tertentu tidak langsung disiasat oleh Umno.

Dakwaan Ku Li ini membuktikan Umno memang menghalalkan rasuah dan salahguna kuasa. Malangnya perkara jijik ini dilakukan sendiri oleh pemimpin atasan Umno seperti yang didakwa oleh Ku Li.

Negara akn hancur jika negara terus ditadbir oleh penyangak dan perasuah seumpama ini.

Comments