KEDAH BEBAS DARI SERANGAN MEDIA ARUS PERDANA ~ Ref Malaysiakini

Sejak akhir-akhir ini jarang benar kerajaan negeri Kedah diserang oleh akhbar arus perdana. Mengapa jadi begitu? Saya yakin saudara-saudari mempunyai jawapan masing-masing.

Bagi saya yang pertamanya, Kerajaan Negeri tidaklah 'majmuk' sangat seperti kerajaan Selangor dan Perak yang terdiri dari campuran PAS-DAP-PKR, di mana jika sekiranya salah satu dari parti 'komponen' Pakatan Rakyat di Selangor dan Perak bertindak keluar dari pakatan, maka 'ghuyub' kerajaan Pakatan Rakyat.

Maka atas dasar itulah media cuba memecahbelahkan perpaduan PAS-DAP-PKR di Selangor dan Perak dengan membuat pelbagai fitnah dan berita berniat untuk mengujudkan suasana yang tidak selesa dan seterusnya mungkin parti-parti itu berpatah arang berkerat rotan. Itu sahaja tujuan media jahat ini.

Berlainan dengan Kedah di mana seperti juga Kelatan kerajaan ini didominasi oleh PAS, tanpa DAP pun kerajaan Pakatan Rakyat masih utuh dan tegap. Mungkin kerana itulah media jahat ini merasakan tidak perlu melaga-lagakan PAS-DAP-PKR di Kedah kerana sudah tentu kerajaan ini tidak akan tergugat walau apa pun terjadi.

Kali terakhir kalau tidak silap saya saya ialah isu Menteri Besar naik pesawat Diraja serta isu menebang balak selepas itu tiada lagi isu besar.

Berlainan sekali dengan kerajaan Negeri Perak dan Selangor, ada sahaja isu yang dibangkitkan. Lepas satu, satu isu yang kadang-kadang merimaskan kita yang tidak mengetahui perkara sebenar. Namun bagaikan kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Di harapkan YAB Datuk Seri Ir Nizar dan YAB Tan Sri Khalid dapat menanganinya dengan hikmah dan baik.

Bagi kerajaan negeri Kedah pula, mereka semakin mendapat sokongan kuat dengan kejayaan demi kejayaan yang dicatatkan. Baru-baru ini Kedah menjulang Piala Malaysia dan dua piala lain dan banyak lagi kejayaan lain yang kadang-kadang ditutup oleh media arus perdana.

Rakyat Kedah dilihat semakin gembira dengan kerajaan baru ini dan mereka sudah tentu gembira dengan 'performance' kerajaan Pakatan Rakyat Kedah.

Selain itu kejayaan YAB Datuk Seri Azizan mentadbir negeri ini tanpa apa-apa diskriminasi dan masalah menyebabkan rakyat semakin 'cinta' kepada kerajaan baru ini. Pendekatan YAB Menteri Besar yang mesra rakyat dan mesra pembangkang dilihat berjaya mengurangkan masalah di negeri Jelapang padi ini.

Comments