ISA BAKAL DIGUNA UNTUK SEKAT KEMARAAN PAKATAN RAKYAT? ~ Ref Malaysiakini

Adakah Operasi Lalang 2 akan berulang?. Adakah ISA digunakan untuk menghalang kemaraan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan?

Hari ini 2 orang rakyat Malaysia yang merdeka ditahan dibawah ISA. Pertama Blogger terkenal Raja Petra Kamaruddin (RPK) ditahan dirumahnya pada jam 1.10 tengahari dan seorang lagi wartawan Sin Chiew Daily, Tan Hong Cheng ditahan di rumahnya di Bukit Mertajam jam 8.30 malam.

Penahanan kedua-dua rakyat merdeka ini merupakan episod malang yang terus menjadi sejarah hitam negara kita.

Raja Petra dikaitkan dengan tulisan yang beliau yang penuh kontroversi manakala Tan dituduh menulis laporan berbaur perkauman berhubung dengan ucapan Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Ahmad Ismail semasa kempen Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.

Bagi saya penahanan kedua-dua penulis ini merupakan suatu kezaliman yang tiada taranya kerana mereka dinafikan hak untuk membela diri masing-masing. Mengapa kerajaan mengambil pendekatan begini?

Tidak cukupkan akta hasutan dan akta lain yang ada untuk mendakwa kedua-duanya.

Cuma yang saya sangsikan apakah siri tangkapan ini menjadi permulaan kepada Operasi Lalang 2 yang pernah menjadi penanda aras kezaliman kerajaan BN seperti yang dilakukan pada tahun 1997 itu. Pada masa itu pemimpin Umno bercakap berapi-api meniupkan semangat Melayu tetapi yang kena tahan adalah pemimpin PAS dan beberapa orang ahli Team B Umno.

Comments