HAYAT BN SUDAH BERAKHIR - DR MAHATHIR ~ Ref Malaysiakini

Dalam tulisannya dalam Blog beliau, Dr. Mahathir yang juga bekas Presiden Umno memberitahu, penggantinya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah hancurkan Umno, MCA, Gerakan, MIC dan BN.

"Gerakan bercakap tentang meninggalkan BN. MCA agak senyap tetapi pimpinannya yang sebelum ini menyokong Abdullah walau apa pun terjadi, kini sudah undur daripada menjadi pemimpin.

"Ahli kanan MCA, Gerakan dan MIC telah sertai pembangkang," kata beliau sambil menambah, dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh bulan lalu, ahli Umno dan BN tidak berani pakai baju dengan logo Umno atau BN.

"Mereka tidak berani letak pelekat atau bendera parti di kereta mereka. Rapat umum mereka diceroboh ahli PKR yang memakai logo parti dan ahli BN dan Umno duduk senyap seperti tikus bila belia PKR menjerit "bohong" semasa (Timbalan Perdana Menteri) Datuk Seri Najib (Tun Razak) berucap.

"BN berada dalam keadaan yang amat sedih. Tidak ada satu pun pemimpin yang berani. Saya sebolehnya tidak mahu katakan ini, tetapi kemenangan PKR di Permatang Pauh mungkin menandakan berakhirnya hayat kesemua parti komponen BN dan juga BN," katanya.

Telahan Dr Mahathir ini ada benarnya kerana dari sehari ke sehari semakin ramai ahli Umno, MCA, MIC dan Gerakan keluar parti atau secara senyap-senyap mengalihkan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Ini dibuktikan pada pilihanraya kecil Permatang Pauh ahli-ahli parti komponen BN memberikan undi kepada Anwar Ibrahim. Malah mereka secara terang-terangan menghadiri ceramah PR dan datang ke pondok panas PR semasa hari pengundian.

Sehari dua ini pula dijangkakan lebih dari 30 ahli parlimen BN akan menyertai Pakatan Rakyat (PR) dan ini merupakan titik permulaan yang BN akan lenyap menjadi sejarah. Ini kerana tanpa jentera kerajaan dan pertolongan agensi-agensi kerajaan BN tidak akan mampu bertahan lama dan pasti akan tewas pada pilihanraya umum akan datang. Kekuatan BN sebelum ini bergantung sepenuhnya kepada agensi kerajaan seperti SPR, pasukan keselamatan, media dan lain-lain. Tanpa 'parti-parti komponen BN' seperti SPR ini maka sudah pasti BN akan kehilangan taring.

Ramai pemerhati politik juga menjangkakan bukan sahaja 30 ahli parlimen ini yang akan melompat ke kem PR tetapi lebih ramai lagi yang menuruti jejak mereka apabila kerajaan baru PR semakin mantap. Ini kerana tidak apa lagi yang mereka tunggu di dalam parti-parti komponen BN kerana projek dan 'duit terpijak' sudah tidak ada lagi kerana BN sudah tidak menjadi kerajaan lagi.

Selamat Tinggal BN.......

Comments