GERAKAN AKAN KELUAR DARI BN ~ Ref Malaysiakini

Sebahagian besar ahli-ahli Parti Gerakan dilaporkan berpendirian bahawa Parti itu hendaklah keluar dari BN kerana BN gagalkan mentadbir Negara serta menjamin kesejateraan rakyat.

Media hari ini melaporkan kepimpinan parti itu juga tidak menentang kehendak akar umbi tersebut sebaliknya sedang mengkaji langkah seterusnya. Samada Gerakan akan keluar dari BN dan menyertai Pakatan Rakyat ianya belum diputuskan oleh kepimpinan Gerakan.

Pemangku Presiden Gerakan, Koh Tsu Kon dilihat amat berhati-hati dalam isu ini di mana kenyataan beliau dilihat tidak memihak kepada mana-mana pendapat iaitu samada ingin kekal dalam BN atau keluar dari BN.

Koh Tsu Kon nampaknya lebih senang mencari jalan selamat atau ‘playsafe’ dalam isu ini. Mungkin beliau memikirkan adalah perlu untuk menjaga hati kedua-dua pihak iaitu pimpinan BN dan majority ahli parti yang mahu Gerakan keluar dari BN.

Parti Gerakan yang mendapat tamparan paling hebat pada pilihanraya umum lalu apabila kehilangan negeri Pulau Pinang dan hanya memenangi 2 kerusi parlimen kemungkinan besar tidak dapat mengembali kegemilangan rekod parti itu pada masa lampau. Ini kerana rakyat menolak gerakan secara total pada pilihanraya lalu. Mungkin rakyat yang menolak politik perakauman pada PRU lalu merasakan bahawa parti Gerakan adalah parti perkauman cina walaupun ada pimpinan dan ahlinya bukan Cina.

Lantaran dari kekalahan teruk Gerakan dan BN pada pilihanraya lalu, majority ahli-ahlinya merasakan bahawa Gerakan sudah tidak relevan lagi untuk bersama-sama dengan BN kerana BN sendiri adalah parti yang diasaskan atas semangat perkauman iaitu Umno dengan Melayunya, MCA dengan Cinanya, MIC dengan Indianya dan sebagainya.

Bagi saya sudah sampai masanya Gerakan mengikut kehendak ahli akar umbinya yang mahu Gerakan keluar dari BN. Sudah pasti jika Gerakan keluar dari BN landasan politik terbaik mereka ialah bergabung dengan Pakatan Rakyat kerana tidak mungkin Gerakan boleh berjuang secara sendirian sedangkan semangat dan objektif perjuangan adalah lebih kurang sama dengan Pakatan Rakyat.

Ayuh Gerakan mari sama-sama bergabung dalam semua gagasan yang berjuang untuk keadilan, ketelusan dan kebajikan rakyat.

Comments