DEBARAN 16 SEPT, BERJAYAKAH ANWAR REALISASIKAN IMPIAN TUBUH KERAJAAN BARU? ~ Ref Malaysiakini

Setelah rakyat Malaysia berdebar-debar menanti keputusan PilihanrayA kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos kini, semua orang tertumpu pula kepada satu tarikh yang paling mendebarkan dalam sejarah politik tanahair iaitu 16 September.

Seperti lagu nyanyian Khatijah Ibrahim (Khaty Ibrahim) yang antara mengalunkan bahawa September amat dinantikan dan dikenang sepanjang hayat, mungkin 16 Septemer 2008 juga akan menjadi serupa dengan Bulan September dalam lagu Khaty tersebut. Walaupun mungkin ia sekadar lagu yang agak popular pada penghujung 70-an dan awal 80-an, tetapi mesejnya adalah jelas iaitu ia sukar dilupakan (mengikut bait-bait lirik lagu itu).

Andaikata benar-benar berlaku pertukaran kerajaan dari BN kepada Pakatan Rakyat sudah tentu tarikh 16 September akan dikenang bukan sahaja sebagai tarikh pembentukan Malaysia malah tarikh di mana kerajaan zalim Parti Dacing Senget (PDS) tersembam ke bumi digantikan dengan kerajaan rakyat (Pakatan Rakyat-PR).

Persoalannya sekarang, pemimpin-pemimpin Umno begitu bersungguh-sungguh menafikannya. Namun di pihak PR, terutama Anwar dan pemimpin PKR lain, perancangan untuk membentuk kerajaan baru masih di atas arah tuju yang betul. Anwar sendiri semalam, menyatakan walaupun beliau hanya mempunyai masa 2 minggu lagi tetapi tempoh masa 2 minggu ini disifatkan sangat panjang dan lebih dari mencukupi untuk membentuk kerajaan baru.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mengakui ada menemui beberapa Ahli Parlimen dari Sabah, Sarawak dan juga Semenanjung beberapa hari yang lalu.

Beliau memberitahu bahawa perkembangan pertemuan beliau itu adalah sangat baik.

Ditanya mengenai kemungkinan sasarannya untuk membentuk kerajaan pada 16 September ini tidak akan berhasil memandangkan tarikh itu adalah pada bulan Ramadan dan Parlimen juga sedang bercuti, beliau berkata Pakatan Rakyat masih berada dalam landasannya.

Menurutnya sasarannya tetap sama dan beliau juga menghormati bulan Ramadan ini tetapi beliau meminta supaya jangan risau kerana Parlimen kita hanya berehat sekejap sahaja.

Anwar turut mengulas mengenai keyakinanya untuk mengambil alih kerajaan seperti yang disasarkan kerana tempoh itu hanya tinggal 14 hari, beliau berkata tempoh itu masih panjang.

Beliau menambah bahawa dalam dunia politik ini, tempoh seminggu pun adalah sangat panjang dan macam-macam perkara boleh berlaku. Adalah diharapkan segala perancangan dan strategi Anwar akan berhasil dan kita akan beraya pada tahun ini dibawah naungan kerajaan baru Pakatan Rakyat.

Mstar.

Comments