BONUS SEMUA ORANG DAPAT? ~ Ref Malaysiakini

Semalam kakitangan kerajaan senyum lebar kerana mendapat bonus 'memujuk' dari kerajaan 'prihatin'. Malangnya kami yang bukan kakitangan awam (tetapi kakitangan Awang) hanya melihat dari jauh kawan-kawan berseronok mendapat hak mereka.

Mengapa kerajaan tidak memikirkan kami yang bekerja sendiri, kerja swasta dan tidak bekerja ini. Apakah tidak ada langkah di ambil untuk sekurang-kurangnya membolehkan kami tumpang gembira untuk menyambut hari lebaran Aidil Fitri yang bakal menjelang seminggu sahaja lagi.

Bukankah kerajaan boleh mengarahkan syarikat swasta memberikan bonus atau saguhati untuk kakitangannya. Mengapa ini tidak dilakukan oleh kerajaan?

Bukankah kerajaan boleh mengeluarkan sedikit peruntukan untuk diberikan kepada rakyat marhaen yang tidak bekerja kerajaan bagi meringankan beban mereka.? Duit berjumlah bilion ringgit dari keuntungan Petronas itu rasanya boleh diagihkan kepada rakyat termiskin yang pendapatan mereka di bawah RM1,000 atau RM1,500. Mengapa kerajaan tidak berbuat demikian?

Semua ini jawapannya ialah kerajaan kedekut dan terlalu berkira dengan rakyat fakir dan miskin tetapi begitu murah hati memberikan bantuan atau 'bail out' syarikat-syarikat yang susah dan bermasalah. Selain itu pemimpin kerajaan sanggup menghabiskan elaun puluhan malah ratusan ribu elaun keraian untuk bermegah menganjurkan jamuan hari raya yang kadang-kadang dilihat membazir.

Jadi kepada bukan kakitangan kerajaan jangan kamu bermimpi untuk mendapat bonus dari kerajaan atau hasil dari arahan kerajaan. Selagi kerajaan BN yang memerintah jangan haraplah ..........

Hanya satu sahaja cara untuk Tuan-puan yang beragama Islam untuk dapat bonus. Iaitu BONUS ganjaran yang LEBIH BAIK DARI SERIBU BULAN. Ganjaran yang dikurniakan oleh Allah bagi sesiapa yang mencarinya iaitu beramal dan beribadat pada MALAM LAILATUL QADR. Allah telah berjanji di dalam firman " Malam Lailatul Qadr adalah lebih baik dari seribu bulan". Maka mari sama-sama kita merebutnya. Ia jauh lebih baik dari bonus sebulan gaji yang dijanjikan oleh kerajaan BN.

Nabi Muhammad S.A.W telah memberikan tips kepada malam Lailatul Qadr jatuh pada 10 malam terakhir Ramadhan, pada malam-malam ganjil dan 3 malam terkahir Ramadhan. Terpulang kepada kita untuk mendapatkan BONUS dari Allah ini.

Comments