BERHATI-HATI DIJALAN RAYA ~ Ref Malaysiakini

Ops Sikap sempena Hari Raya Aidil Fitri tahun ini menyaksikan 15 nyawa terbang semalam. Jelas sekali kemalangan raya terus menjadi wabak 'penyakit' paling berbahaya di Malaysia.

Walaupun sudah berpuluh atau mungkin ratusa Ops dilancarkan namun sikap rakyat Malaysia masih tidak berubah.

Jumlah 15 nyawa yang melayang pada hari pertama Ops Sikap ini adalah besar dan sungguh menyedihkan. Sudah begitu banyak duit dibelanjakan untuk menaikkan taraf jalan, menganjurkan kempen kesedaran pemanduan, menguatkuasakan undang-undang dan seribu satu langkah diambil namun masih belum menampakkan kejayaan.

Sebelum bertolak pastikan kenderaan dalam keadaan baik, diri sendiri tenang dan cukup rehat, rancang perjalanan supaya tidak tergesa-gesa dan berdoa serta bertawakkal kepada Allah. Insya Allah kita semua selamat.

Jadi saya merayu diri saya dan tuan-puan semua supaya bersikap sabar dan taat kepada semua arahan serta undang-undang jalanraya.

Paling penting setelah semua amalan baik dan arahan dipatuhi kita berserah kepada Allah agar kita diselamatkan dari mala petaka yang tidak diingini. Akhirnya kita BERTAWAKKAL dan BERDOA kepada Allah agar semua kita selamat sejahtera hendaknya.

Comments